Sunday 20 October 2013

TRANSFORMASI ?!! MEREMAJAKAN UMNO ?!! R.I.P. !!!


Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengekalkan gandingan mereka sebagai naib presiden Umno untuk penggal 2013-2016.


Tiga penyandang jawatan Naib Presiden Umno itu mendapat mandat baharu daripada kira-kira 146,000 perwakilan sebagai ‘orang kanan’ kepada Presiden Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin memimpin parti tunjang Barisan Nasional itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Umno Tan Sri Tajol Rosli Ghazali yang mengumumkan keputusan itu kira-kira 1.40 pagi, berkata Ahmad Zahid memperoleh undi tertinggi iaitu 185 undi, diikuti Mohd Shafie 174 undi dan Hishammuddin 100 undi.

Kemenangan mereka sekaligus mengetepikan tiga pencabar bagi jawatan itu iaitu Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir yang mendapat 91 undi dengan Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad masing-masing meraih tujuh undi.

Menariknya, sepanjang sesi pengiraan undi berlangsung, debaran terasa apabila Hishammuddin dan Mukhriz bersaing sengit dengan perbezaan undi yang kecil.

Tajol Rosli berkata walaupun keputusan undian bagi Hishammuddin dan Mukhriz seri di beberapa bahagian, tiada kiraan semula akan dilakukan memandangkan perbezaan jumlah keseluruhan undi bagi dua calon itu jauh berbeza.

“Hishammuddin memperoleh 100 undi manakala Mukhriz mendapat 91 undi. Perbezaannya adalah sembilan undi maka tidak ada undi semula atau cabut undi akan diadakan.

“Jika perbezaan adalah tiga barulah kita akan adakan undian semula,” katanya. Tajol Rosli menjelaskan Hishammuddin dan Mukhriz mendapat undi seri di tiga bahagian iaitu Keningau, Semporna dan Baling.

Ahmad Zahid, 60, yang dilahirkan pada 4 Jan 1953 di Kampung Sungai Nipah Darat, Rungkup, Bagan Datoh, Perak, kini merupakan menteri kanan dalam kerajaan sebagai Menteri Dalam Negeri.

Beliau pertama kali memenangi jawatan Naib Presiden pada pemilihan 2009 selepas menjadi anggota Majlis Tertinggi selama dua penggal (2000-2003) dan (2004-2007).

Mohd Shafie, 56, merupakan pemimpin pertama dari Sabah yang dipilih menjawat jawatan itu pada pemilihan 2009.

Beliau kini memegang portfolio Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Anggota Parlimen Sembrong buat tiga penggal berturut-turut, Hishammuddin mengekalkan kedudukan seperti yang diramal banyak pihak. - BERNAMA


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??