Thursday 18 May 2017

Menjelang Hari Perbicaraan, Guan Eng Mula Tiru Lakonan Mat Sabu & Anwar



Kes skandal rasuah dan salah guna kuasa melibatkan Ketua Menteri DAP Pulau Pinang, Lim Guan Eng semakin menghampiri tarikh perbicaraan. 

19 Mei 2017 ini, Mahkamah Rayuan akan memutuskan status rayuan Guan Eng yang mencabar Seksyen 62, Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 ditolak atau diterima.

Mahkamah Tinggi telah menolak rayuan Guan Eng itu pada 7 Mac 2017 yang lepas. Ramai berpendapat bahawa rayuan Guan Eng ini juga akan ditolak mahkamah rayuan.

Mungkin sudah terasa dan tahu apa keputusan Mahkamah Rayuan,  maka Guan Eng cepat-cepat mencari simpati umum dengan memuat naik video rakaman kenyataannya mengenai keadaan tangan kanannya yang berbalut.

Menurut Guan Eng, keadaan tangannya yang berbalut itu adalah disebabkan dia mengalami kecederaan pada jari kelinkingnya. Namun, yang dibalut pula adalah keseluruhan tangan kanan tersebut.

Biasalah tindakan wayang sebegini selalu berlaku apabila negara sedang menghampiri tarikh PRU14 dan tarikh-tarikh penting seperti perbicaraan kes di mahkamah.


Bukankah sebelum ini pemimpin pembangkang amat suka belakon sebegini apabila mereka berada dalam situasi tersepit?

Tengok bagaimana  Anwar Ibrahim sanggup berbohong seluruh dunia kononnya mengalami kecederaan tengkuk dan sakit tulang belakang, sedangkan menurut rakaman CCTV yang tular selepas itu sekitar tahun 2001, Anwar sebenarnya sihat apabila berada di kawasan-kawasan yang tersembunyi seperti dalam penjara atau wad.

Begitu juga Presiden PAN, Mohamad Sabu. Dia menipu kononnya lutut tercedera teruk akibat dirempuh kereta polis pada perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011. Keadaan Mat Sabu pada ketika itu seolah-olah sudah lumpuh seluruh anggota kaki, namun kembali pulih sehingga mampu belari dan berjoget dalam masa yang singkat selepas itu.

Maka tak hairanlah apabila sekarang ini Guan Eng pula membalut tangan kanannya walaupun menurut cerita dia hanya cedera di hujung jari paling kecil sahaja. Mungkin dia sudah membayangkan bahawa dia bakal digari, lalu tangan dan jari yang tiada berdosa itu telah menjadi alat pembohongan. 

Ini semua merupakan modus operandi penipuan pembangkang yang sudah basi dan hanya akan berjaya mempengaruhi mereka yang tiada otak sahaja.

Semua orang tahu kes sebenar Guan Eng. Pertuduhan pertama, Guan Eng dituduh menyalahguna kuasa menukar status tanah di daerah barat daya Pulau Pinang. 

Kemudian pertuduhan kedua, membeli banglo pada harga lebih rendah dari pasaran pada 28 Julai 2015. Harga pasaran RM4.27 juta, harga dibeli RM2.8 juta dari Phang Li Koon.

Bila mahkamah rayuan membuat keputusan pada 19 Mei ini, maka selepas itu Guan Eng  akan menanti masa menghadapi perbicaraan kes ini di mahkamah.

Sebelum masuk perbicaraan, Guan Eng mesti mahukan simpati. Maka berlakon lah dia selepas mendapat nasihat penasihatnya. Sungguh lekeh Guan Eng, lakonan Mat Sabu lebih nampak "real". 

Orang Pulau Pinang kena desak Guan Eng letak jawatanlah. Jangan buang masa berlakon lagi. Bila sudah ulang alik mahkamah nanti, siapa hendak jadi ketua menteri? Letak lah jawatan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??