Thursday 20 October 2011

Gempar !!! Malaysia banyak hutang?


Saya terpanggil untuk menerangkan perkara yang suka diputar belitkan oleh pembangkang tentang faktor ekonomi Malaysia yang sebenarnya.

Mengikut portal ini KLIK SINI

"Kalau pada tahun 2004, hutang negara berada pada paras RM217 bilion. Walaubagaimnapun, baru-baru ini sehingga tempoh Jun 2011 sahaja, hutang negara Malaysia telah meningkat 2 kali ganda sehingga menyebabkan hutang kerajaan persekutuan mencecah RM437.2 bilion atau 52.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK). Dalam perkataan mudahnya, pembentangan Bajet 2012 adalah merupakan bajet defisit."


Dan beberapa quotes yang menarik

"Kenapa isu hutang negara Malaysia timbul? Sebab kerajaan dilihat sudah salahguna istilah yang diberi nama “pump-priming”. Pump-priming ialah perbelanjaan melebihi kemampuan (bajet defisit) bila kitaran ekonomi negara Malaysia sendiri kurang rancak"

"Pump-priming bukan dibelanjakan untuk bertahun-tahun secara berturut-turut bagi menutup kelemahan tadbirurus kerajaan. Dan disebabkan ini jugalah mendorong mentaliti kerajaan “suka atau tidak” terpaksa “melabur untuk mendapatkan pulangan”


Dan paling best yang ini

"Hasilnya? Adakah negara Malaysia berada dalam kalangan negara terbaik di Asia Tenggara? Apatah lagi di Asia? Di dunia pula?


Negara Indonesia satu contoh baik reformasi ekonomi. Perjalanan perit pasca Suharto; dan disiplin serta wawasan Ibu Mulyani meletakkan Indonesia di landasan yang betul. Framework semua dah siap. Tinggal perlaksanaan sahaja…"

Memang perjalanan untuk Indonesia masih jauh, tetapi boleh pertimbangkan fakta dan data ini :


* Hutang negara Indonesia kepada GDP rendah
* 60% GDP Indonesia adalah domestik
* Indonesia adalah ‘under-banked’ Malaysia; potensi untuk perkembangan pesat ekonomi yang dipandu melalui pertumbuhan kredit adalah satu pilihan yang belum digunapakai


Ekonomi negara adalah yang terbaik di Malaysia dan ini diakui sendiri oleh negara-negara luar kagum dengan cara Malaysia.

Sebab Apa?

1. Krisis Ekonomi Dunia

- Malaysia berjaya menyelesaikan kemelut krisis ekomoni dunia tanpa meminjam dengan International Monetry Fund (IMF)



- Malaysia bebas daripada IMF sejak 1985



Jika hendak dibuat perbandingan Malaysia jauh lebih kukuh rizabnya berbanding Indonesia.

Kenapa?

Portal tersebut mengatakan hutang negara sebanyak hampir RM 437.2 Billion tetapi adakah pakar-pakar Ekonomi Pakatan Ronggeng ini mengambil kira rizab dan asset yang dimiliki oleh negara?

Laporan oleh The Star KLIK SINI

PETALING JAYA: Bank Negara Malaysia’s foreign reserves stood at RM329.1bil, or US$93.3bil as at Aug 28, up from US$91.4bil on Aug 14.


The reserves position is sufficient to finance 9.3 months of retained imports and is 3.8 times the short term external debt, Bank Negara said in a statement posted on its website on Monday.


Foreign currency reserves amounted to US$84.5bil, Special Drawing Rights (SDRs) amounted to (US$1.9bil), International Monetary Fund (IMF) reserves was (US$400mil), gold at (US$400mil) and other reserves (US$6.1bil).

The central bank held RM2.87bil worth of Malaysian Government papers, has RM7.18bil in deposits at financial institutions, while other assets accounted for RM5.9bil. Loan and advances totalled RM12.7bil.


Bank Negara’s total reserves stood at RM357.8bil.


Its liabilities comprises of paid-up capital (RM100mil), general reserves fund (RM11.98bil), other reserves (RM31.2bil), currency in circulation (RM50.2bil), deposits by financial institutions (RM166.78bil), deposits by Federal Government (RM25.63bil), other deposits (RM1.35bil), Bank Negara papers (RM41.36bil), allocation of SDRs (RM6.84bil) and other liabilities (RM22.38bil).


Rizab bank negara sahaja sudah 357.8 billion

Aset dan Aliran tunai pemegang saham dalam Petronas




Jika di campurkan aliran tunai kedua-duanya sudah melebihi dari hutang negara yang dicanangkan oleh Pakatan Ronggeng jadi dimana defisitnya. Ini tidak termasuk lagi rizab oleh beberapa agensi lagi seperti Lembaga Tabung Haji,Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Permodalan Nasioanl Berhad, Kumpulan Wang Persaraan dan banyak lagi agensi-agensi kerajaan yang terlibat dan dana terlibat mencecah hampir 500 billion.

Jadi rizab negara hampir 1 trillion ringgit jadi dimanakah defisitnya

Pihak pembangkang cuba memainkan isu ini kerana rasa tergugat dengan Bajet 2012 yang dibentang oleh YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan mengatakan perbelanjaan 2012 adalah mustahil dan akan menyebabkan defisit.

Isu ini dimainkan dengan harapan rakyat percaya yang bajet yang dibentangkan merupakan satu pembaziran tetapi apa yang saya nak katakan pada pakatan ronggeng ini CERMIN DIRI DAHULU SEBELUM MENGATA ORANG LAIN kerana pentadbiran negeri yang diperintah masih tidak menampakkan hasil.

Pssstttt... tau kira-kira ke tak..?? jangan la buat keje ala-ala gaji penasihat ekonomi sehinggit... hahahaha....

7 comments:

  1. hmm...i like...

    ReplyDelete
  2. follow u...
    follow me..
    nice issue...

    http://jawaber6.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. tq bro.. nanti i link blog u kat blog i k...

    ReplyDelete
  4. terbaik la nie, pembangkang kat malaysia pakar kaki putar belit sedunia......

    ReplyDelete
  5. parti pakatan haramjadah ni memang nak cari kesilapan kerajaan sebab tu dia akan memutarbelit fakta apa sahaja yg kerajaan lakukan demi nak cari pengaruh.kita berharap pakatan haramjadah ni hancur dan kita minta kes anuar di percepatkan dan humban sahja anuar didalm

    ReplyDelete
  6. Nak bayar hutang negara kenakan 5 kali cukai kpd rakyat.

    1. cukai pelabuhan - kastam
    2. ICome tax
    3. GST - 6% utk semua brg termasuk prepaid
    4. Cukai pintu dinaikan
    5. saman ekor polis

    Gilo punya kerajaan BN ini

    ReplyDelete
  7. cukai adalh satu instrument utk kerajaan cycle balik duit.. itu bgnkan negara.. so kalau rasa x mau cukai pergi blah ke negara yg xada cukai lah bro... cukai tanah kat negeri aku di kedah pun naik sejak puak2 "PAS PIS PUS" pegang. so jgn plak kata PR x kutip cukai plak... Kalau x mau saman ekor bwk elok2 lah bro.. jgn kata ko bwk 100km/j pun kena spedd trap? nk laju mana lagi ko nk drive? x syg nyawa ker? sudah la.. kalau dh nama pun puak pencacai PR isu2 remeh pun duk bwk naik mcm isu nasional.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??