Saturday 15 August 2015

TONY & AIR ASIA, JANGAN JADI ANJING YANG TERSEPIT !!!


Kontroversi yang melibatkan insiden pesawat Air Asia berundur menimbulkan polemik di media sosial apabila imej KLIA2 dirobek dan dilihat sengaja cuba memburukkan imej baik KLIA2 dan negara.

Pemilik Air Asia, Tony Fernandes, aku lihat sudah semacam manusia 'batak perhatian' apabila kejadian tersebut sengaja diperbesarkan oleh Tony di media sosial walhal MAHB meragui tuduhan dan kewajaran dakwaan Tony itu.



Mungkin Tony lupa, atau sengaja menjadi kacang yang melupakan kulit dengan menjadi anjing tersepit yang baru dilepaskan.

Pandangan dibawah amat menarik untuk aku kongsikan supaya Tony sedar diri sikit dan rajin-rajin melihat cermin:

Kita akui kemunculan syarikat penerbangan tambang murah AirAsia merupakan satu fenomena dan rahmat kepada rakyat Malaysia dan rantau Asean. 

Air Asia antara penggerak utama tambang rendah di rantau ini telah membolehkan kos merantau melalui kapal terbang menjadi lebih murah dan mampu beli.

Namun Tony juga jangan lupa bahawa kerajaan Malaysia satu-satunya kerajaan di dunia yang membina LCCT bagi membantu AirAsia berkembang pesat sebagai syarikat penerbangan murah dunia. 

Ramai menjangkakan AirAsia tidak akan bertahan lama. 

Namun dengan bantuan serta sokongan kerajaan melalui pembinaan lapangan terbang tambang murah dan pelbagai pengecualian ia kini menjadi satu syarikat penerbangan tambang murah yang dihormati.

Pada awal penubuhan syarikat penerbangan murah ini, AirAsia turut menerima bantuan daripada kerajaan sehingga bermurah hati membina Terminal Penerbangan Tambang Murah di Sepang. 

Kemudianya membina Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) sebagai hab penerbangan murah.

KLIA2 merupakan antara hab penerbangan murah terbesar di dunia. 

Difahamkan pembinaan KLIA2 banyak mengikut permintaan AirAsia sehingga meningkatkan kos pembinaan dan beberapa kali tertangguh.

Malahan menurut Pengerusi PAC, Datuk Nur Jazlan Mohamed, walaupun pengurusan tertinggi AirAsia menafikan bahawa mereka campur tangan dalam pembinaan KLIA2 tetapi ada juga permintaan daripada syarikat ini, yang kemudian menyumbang kepada peningkatan kos pembinaan lapangan terbang ini.

Malah sejak kewujudannya, AirAsia menerima banyak keistimewaan dan subsidi dari MAHB bagi membantu perkembangan mereka. 

Jadi sudah tiba masanya Tony dan AirAsia menghormati MAHB dan juga menjaga imej Malaysia di mata dunia.

Kita tahu AirAsia kini berhadapan dengan pelbagai persepsi negatif termasuk kepercayaan pengalisis ekonomi bahawa syarikat terbabit berhadapan dengan masalah kewangan. [Lihat CNBC: Report alleges AirAsia needs to raise $1.9B]

Adalah sangat tidak adil untuk AirAsia cuba “bergaduh” dengan MAHB dan Kerajaan untuk mengalih isu dan masalah yang melingkungi mereka.

Sungguhpun AirAsia ada peranan penting dalam ekonomi negara namun ia tidak seharusnya memberi hak dan kebebasan mereka membuat kenyataan sesuka hati sehingga menjejaskan kepentingan negara.

[ SUMBER ]


2 comments:

  1. Bila keling pariah ni nak berpindah ke Terminal 1 di KKIA?

    Tak tahu la di mana dalam dunia ni ada CEO yang boleh kurang ajar dan menidakkan keputusan kerajaan BERKALI KALI.

    Keling pariah ni ingat dia sapa? Keling ni ingat dia bagus ke? Padahal orang yang di dalam bidang aviation seperti saya memang tahu kejayaan Air Asia pada mulanya SEMUA atas bantuan dan perlindungan Kerajaan. Takde kena mengena dengan kebolehan kerling ni sebagai CEO.

    DENGAN BANTUAN KERAJAAN YANG TERSANGAT MENYELURUH, KALAU LETAK KELING PENGEMBALA KAMBING PUN, AIR ASIA AKAN BERJAYA.
    CURI IDEA LOW COST CARRIER LAIN BUKANNYA SUSAH. BEZA AIR ASIA DENGAN LOW COST CARRIER LAIN ADALAH LOW COST CARRIER LAIN TIDAK MENDAPAT BEGITU BANYAK PERTOLONGAN DARI KERAJAAN MASING2 ...ATAU TIDAK MENDAPAT BANTUAN LANGSUNG!!

    Dah la keling...di Bursa Saham pun saham2 Air Asia dan Air Asia X dah menjunam. Baru sekarang orang nak sedar keling ni dan koncu2 "Melayu" dalam Air Asia sebenarnya kumpulan penipu dan penyamun.

    ReplyDelete
  2. Itulah makin ANGKUH air aSIAL ni - yg. sebahagiannya diKUASAI si omputih-GILA-HOMO tu yg. punya KECAM DYMM Kesultanan Brunei kerana nak laksanakan Hukum Hudud! Dan yg. MENAKUTkan si HOMO ni ada pulau tersembunyi dia - dan wartawan terkemuka Jepun, Yoichi Shimatsu, pernah mendedahkan bagaimana industri penerbangan Barat/ZIONIS-FREEMASON spt. BoeingSIAL disyaki terlibat dlm. sindiket pemerdaganagan PEDOPHILIA/KANIBAL termasuk BERATUS tengkorak kanak-kanak dijumpai di Bali/Cambodia dan laut-laut sekitar pulau-pulau terpencil - lihat di http://www.abeldanger.net/2014/03/stop-flight-mh370-at-any-cost-worlds.html , Role of Israel and Soros Exposed by MH370 Twin Jet in Tel Aviv, By Yoichi Shimatsu, Exclusive to Rense.com, 3-27-14!!

    Dan dasar tak KENANG BUDI si air aSIAL ni, yg. dpt mcm-mcm SUBSIDI dr. Kerajaan di NEGARA ISLAM kita ni! Tapi sibuk pula nak memburukkan K'jaan kat DUNIA, dgn. tujuan disyaki utk. MENANG SAMAN BERJUTA dia - TAMAK betul! Tengok sajalah dia MENDOMINASI juga KL Sentral tu termasuk dgn. iklan-iklan dia saja -. berapa agaknya SEWA airaSIAL ni diSUBSIDI K'jaan kita ni!

    Suruh si PENGKHIANAT-TAMAK ni bayaq balik SETIAP sen yg. diSUBSIDI K'jaan; dan baik K'jaan tolong BINA industri penerbangan BUMIPUTERA; apalagi utk. ke Mekah dan Dunia Islam! Tapi aku syak mungkin akan diSABOTAJ mcm. MAS yg. sudah makin diKUASAI si Barat/Zionis melalui ONE World Alliance"!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??