Monday 18 May 2015

JAWAPAN @NajibRazak KEPADA MAHATHIR !!!


Mutakhir ini, isu antara Tun M dan Najib semakin hangat dipolemikkan di media sosial dan menjadi bahan bualan sembang kedai kopi. Malah, serangan Tun M bukan sekadar kepada dasar kerajaan yang diterajui oleh Najib, tetapi kini telah masuk ke fasa serangan peribadi apabila melibatkan ahli keluarga Perdana Menteri kita.

Jangan lupa, sebelum ini juga Tun M juga pernah mengasak dan meresahkan ahli parti apabila mendesak mantan Perdana Menteri ke-lima, Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk melepaskan jawatan.


Bagi meredakan keadaan dan untuk menjelaskan setiap tuduhan yang dilontarkan oleh Tun M itu, Najib menjawab 13 persoalan tersebut supaya rakyat boleh memahami kedudukan sebenar.

Berikut jawapan-jawapan oleh Najib kepada 13 persoalan dibangkitkan Tun M:

1. Dakwaan mengenai Isu Altantuya


a.) Kes ini telah disiasat, dibicarakan dan diputuskan di Mahkamah Persekutuan. Ia adalah kes yang berusia sembilan tahun tanpa akhir kerana ia terus “dikitar semula” oleh pembangkang.

b.) Kerana ia merupakan kes mahkamah yang panjang, perayu-perayu mempunyai masa yang mencukupi untuk memberi akuan penuh mereka dan memberitahu semua kepada mahkamah. Jadi mengapa kita mendengar individu yang testimoninya telah diberikan dan yang telah didapati bersalah atas jenayah itu?

c.) Apa yang penting ialah bahawa penghakiman itu membawa keadilan kepada semua orang, yang paling penting kepada keluarga mangsa, kepada tertuduh dan juga kepada saya.

d.) Saya telah menyatakan banyak kali bahawa saya tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan isu ini, dan juga telah bersumpah Al-Quran di Masjid.

e.) Rakyat perlu mengambil kira bahawa di dalam politik, banyak isu dimainkan dan dikitar semula, dan ini adalah salah satu daripadanya. Ia menjadi isu panas ketika saya dalam peralihan PM dan pembangkang memerlukan satu cara untuk menghalang saya dari meneruskan pemerintahan. Oleh kerana kedua-dua pengawal peribadi tersebut pernah bekerja untuk saya, dan Razak Baginda adalah rakan saya, mereka cuba untuk mengaitkan saya. Razak Baginda telah secara terbuka mengakui hubungannya dengan Altantuya tetapi saya sama sekali tidak mengetahui mengenainya. Pakatan dan media mereka telah secara tidak bertanggungjawab cuba untuk bermain permainan perang saraf dengan cuba mengaitkan saya dan mempengaruhi persepsi. Mereka bahkan bertindak sehingga mengubahsuai dan merekayasa gambar saya, makan malam dengan mangsa di sebuah restoran. Dalam era media sosial, perkara-perkara ini bergerak umpama virus tanpa kawalan, termasuk gambar ubahsuai dan rekaan.

f.) Tun Abdullah Ahmad Badawi, bekas PM, menerima laporan siasatan penuh daripada polis dan secara peribadi telah mengesahkan bahawa saya tidak terlibat.

g.) Dengan penerangan diatas, adalah tidak adil untuk memaksa saya untuk menyiasat kes ini sekali lagi dan menuntut untuk tahu siapa, jika sesiapa sahaja, telah mengarahkan pembunuhan itu. Saya tidak terlibat dan tidak tahu apa-apa. Mahkamah telah memutuskan siapa yang bersalah atas pembunuhan itu. Yang harus menjadi pengakhiran cerita.

h.) Saya merasa terganggu apabila isu ini sedang diperbesarkan sekali lagi. Kita semua tahu bahawa jika pemimpin veteran berkeras untuk memperbesarkannya, walaupun secara kebetulan, ia secara automatik akan menyebabkan isu ini akan dibangkitkan sekali lagi.

i.) Individu berpengaruh sepertinya mempunyai banyak sumber. Apabila isu ini meletus, saya percaya mereka masih dapat untuk mengesahkan kesahihan dakwaan tersebut. Jika mereka percaya ini adalah benar, mengapa mereka tidak membangkitkannya apabila isu itu tercetus 8 tahun yang lalu? Mengapa sekarang? Ada yang berkata bahawa mereka hanya mempersoalkan isu ini sekarang kerana ia telah menjadi perkara menentukan hidup dan mati orang-orang yang telah disabitkan kesalahan. Tetapi kes ini telah dibicarakan di mahkamah, dengan keputusan yang jelas dan hukuman yang dikenakan. Adakah mereka mempertikaikan sistem kehakiman yang mereka letakkan di tempat tertinggi?

j.) Walaupun perbincangan dan pertimbangan yang panjang diberikan mahkamah, masa yang mencukupi diberikan kepada perayu untuk kes mereka didengar dan diadili, Sumpah Laknat saya, penafian berulang saya telah dibuat, penjelasan umum yang disediakan oleh Razak Baginda, sesetengah orang terus mempersoalkan isu ini dan terus mencuba untuk mengaitkan saya.

2. Mendakwa bahawa media antarabangsa telah melabelkan Malaysia sebagai ‘Negara Paling Korup’

a.) Saya sedar akan komen tersebut. Walau bagaimanapun, tajuk ini diperolehi daripada kaji selidik berdasarkan persepsi. Sebahagian besar daripada kita bergantung kepada ukuran yang lebih empirikal yang digunakan oleh kumpulan-kumpulan bebas yang dipercayai. Satu contoh ialah Indeks International Transparency. Dalam indeks, Malaysia kini menduduki tempat ke-50 daripada 175 negara, meningkatkan 3 tempat daripada tahun sebelumnya. Jika kita negara yang paling korup, kenapa kita tidak berada di mana-mana nombor berhampiran 175?

b.) Saya merasa hairan apabila seseorang yang selama ini tidak pernah berhenti mengkritik media antarabangsa sebagai berat sebelah kini tiba-tiba mempercayai dan mengambil dan menerima hujah-hujah mereka sebagai rujukan.

c.) Saya masih ingat pemimpin veteran ini pernah sekali pergi pada rekod untuk menggambarkan bahawa media Barat sebagai ‘berat sebelah’ dalam menggambarkan pentadbiran mereka. Oleh itu, media barat mengkritik pentadbiran yang berat sebelah, tetapi apabila mereka mengkritik pentadbiran saya, mereka tidak? Nampaknya ada double standard di sini.

d.) Baru-baru ini Transparency International mengulangi bahawa rasuah di Malaysia adalah di bawah kawalan, dan pelaburan asing di negara ini semakin meningkat adalah buktinya. Indeks 2015 Kebebasan Ekonomi meletakkan Malaysia sebagai ekonomi paling bebas ke-31 di kalangan 178 buah negara, dengan skor 70.8 mata. Ia adalah peningkatan sebanyak 1.2 mata sejak tahun lepas, dengan peningkatan dalam kebebasan daripada rasuah, kebebasan perniagaan, dan kebebasan perdagangan dengan kadar penurunan dalam kebebasan buruh dan pengurusan perbelanjaan kerajaan.

e.) Berdasarkan penilaian Bloomberg, kita sedang pesat membangun di tangga ke-5 dan satu-satunya negara ASEAN dalam ‘top 10′, yang menjanjikan kemunculan pasaran baru pada tahun 2015.

f.) Bank Dunia telah menaiktaraf kita dari nombor 20 pada tahun 2014 kepada nombor 18 pada tahun 2015 dalam Indeks ‘Kemudahan Menjalankan Perniagaan’.

g.) Bagaimana prestasi nyata kita telah bertambah baik dalam ranking dunia yang berdaya saing tetapi kita juga didakwa sebagai negara korup seperti yang didakwa oleh pihak-pihak lain?


h.) Sudah tentu isu-isu yang dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara perlu ditangani dan diselesaikan. Walau bagaimanapun, apa yang penting di sini ialah kita membuat kemajuan. Pada tahun 2013, terdapat 418 item yang diketengahkan tetapi pada 2014, ia telah turun kepada 319. Kami berharap untuk terus mengurangkan jauh lagi pada tahun-tahun akan datang.

3. Tuduhan bahawa BR1M adalah Rasuah

a.) BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia) adalah satu jaringan keselamatan sosial yang disyorkan oleh Jawatankuasa Fiskal Negara, yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari Unit Perancang Ekonomi (EPU), Bank Negara dan Kementerian Kewangan. Mereka kebanyakannya adalah pakar ekonomi, bukannya ahli politik. Jaringan keselamatan sosial sedemikian sedang dilaksanakan di banyak negara-negara lain. Sesetengah negara menggelarnya sebagai “manfaat pengangguran” yang menyasarkan kepada mereka yang menganggur. Bagaimanapun, BR1M menyasarkan mereka yang berpendapatan rendah. Kedua-duanya, pada dasarnya, adalah satu bentuk elaun keselamatan sosial kerana ia menyasarkan kumpulan yang lemah.

b.) Kita berhasrat untuk merasionalisasikan subsidi menyeluruh semasa kepada subsidi yang menyasarkan hanya untuk mereka yang memerlukan. Semua orang (termasuk yang kaya dan warga asing) mendapat manfaat daripada subsidi menyeluruh ini. Dengan menghapuskan subsidi menyeluruh, kita menjana penjimatan yang kemudiannya disalurkan kepada mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah. Dan kita akan dapat memberi kumpulan yang layak ini lebih daripada apa yang mereka akan terima daripada skim subsidi menyeluruh. Oleh itu, BR1M perlu dilihat dalam konteks subsidi yang disasarkan, dan Jawatankuasa Fiskal percaya bahawa ia akan mengurangkan ketirisan dan meningkatkan kecekapan mekanisme subsidi.

c.) BR1M juga memberi ganti rugi kepada mereka yang memerlukan bagi sebarang perbelanjaan tambahan yang mungkin ditanggung akibat daripada GST. Sesetengah pihak mendakwa bahawa GST adalah cukai regresif kerana setiap orang termasuk golongan miskin adalah tertakluk kepadanya. Bagaimanapun, dengan adanya BR1M, GST bukan regresif kerana kumpulan berpendapatan rendah ini mendapat ganti rugi. Selain itu, sebahagian besar daripada hasil GST akan dibelanjakan untuk komuniti yang rentan ini.

d.) Beberapa ahli politik berkata walaupun adanya BR1M, rakyat “tidak bersyukur”. Ini adalah kerana mereka percaya ia rasuah dan mereka tidak berada dilaman yang sama dengan Jawatankuasa Fiskal. Kami melihatnya sebagai satu langkah ekonomi, tetapi ahli-ahli politik melihatnya semata-mata dalam konteks politik.Untuk makluman anda, BR1M diberikan kepada semua orang tanpa mengira kecenderungan politik mereka. BR1M diberikan tanpa mengira bila pilihan raya diadakan. Nurani saya jelas. BR1M adalah satu langkah ekonomi, bukannya rasuah dan saya telah menyatakan sebab-sebabnya.


e.) Orang selalu berkata, “Berikan seseorang ikan dan kamu memberinya makan untuk sehari. Ajarkan seseorang memancing dan kamu memberinya makan buat selamanya”. Namun, dalam dunia sebenar, kita perlu melakukan kedua-duanya. Memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukan dan pada masa yang sama, melabur dalam pendidikan/meningkatkan kemahiran/meningkatkan produktiviti. Kementerian Pendidikan menerima peruntukan terbesar daripada bajet kita. Selain itu, kita juga mewujudkan entiti seperti TERAJU, Tekun, Genovasi, Superb, MAGiC dan banyak program latihan kerajaan yang lain di bawah pelbagai kementerian.

4. Tuduhan terhadap 1MDB

a.) Adalah tidak adil untuk ahli-ahli politik tertentu untuk mensabitkan kerajaan dalam penghakiman pendapat umum sebelum fakta-fakta sebenar dibentangkan oleh pihak berkuasa yang sah, iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatan Kuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang dwipartisan.

b.) Apabila kebimbangan mula dibangkitkan, saya mahu penjelasan terperinci, jadi saya mengarahkan Ketua Audit Negara dan PAC untuk menyiasat akaun dan pengurusan 1MDB. Sesiapa yang didapati bersalah melakukan penyelewengan atau penyalahgunaan akan dibawa ke muka pengadilan.

c.) Kami menjangkakan Ketua Audit Negara akan mengeluarkan laporan awal tidak lama lagi. Sementara itu, jangan membuat spekulasi dan membentuk kesimpulan tanpa maklumat sahih yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang akan menyediakan laporan terperinci ke atas kewangan 1MDB.


d.) Kita semua mahu jawapan terperinci tetapi ia adalah wajar untuk membiarkan juruaudit melakukan kerja mereka dan memberitahu kami dengan jelas apa keadaan sebenarnya. Jika kita mendahului keputusan mereka, kita akan menggangu mereka melaksanakan tugas mereka, seperti dilakukan oleh ramai pihak. Ini bukan prosedur yang betul. Jika kita ikhlas dalam mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan bukan portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi.

5. Tuduhan berkaitan ‘jambatan bengkok’ – Dakwaan: Kita tidak berani membina jambatan di tanah kita sendiri tanpa kelulusan dari Singapura

a.) Jabatan Peguam Negara (AGC) kita telah menasihatkan kerajaan mengenai kesahihan sebarang pengubahsuaian kepada Tambak Johor di bawah undang-undang antarabangsa. AGC telah menasihatkan bahawa paip-paip dalam Tambak Johor adalah tertakluk kepada perjanjian air Johor-Singapura (1961, 1962), yang menggariskan bahawa paip-paip milik Lembaga Kemudahan Awam (PUB) Singapura, dan sebarang pengubahsuaian paip itu mesti diluluskan oleh PUB.

b.) Tiada persoalan sama ada kita mempunyai keberanian yang mencukupi untuk menentang Singapura. Jambatan itu tidak dibina kerana Malaysia komited untuk mematuhi semua perjanjian yang telah ditandatangani. Mana-mana jambatan sedemikian, jika dibina bagi menggantikan Tambak Johor tanpa kebenaran nyata daripada PUB Singapura, akan melanggar hak hartanah di bawah undang-undang antarabangsa.


c.) Kita telah meningkatkan hubungan dengan negara jiran selatan itu ke satu tahap di mana kami kini terlibat dalam projek dan usaha sama yang membawa kedudukan yang menguntungkan bagi kedua-dua buah negara. Untuk meningkatkan lagi perhubungan antara Malaysia dan Singapura, kami kini membina keretapi berkelajuan tinggi dan malah, mencetuskan idea jambatan persahabatan yang tidak akan melanggar undang-undang antarabangsa dan melihat kami membina sebuah jambatan yang dimahukan oleh kedua-dua negara.

6. Dakwaan: Pencapaian Najib sebagai presiden UMNO lebih buruk berbanding Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi)

a.) Pada pilihan raya umum lepas (PRU13), BN menang di 11 negeri berbanding 9 pada PRU sebelumnya. Kami mendapat balik Kedah, kekal di Terengganu dan mengukuhkan kedudukan kami di Perak.

b.) UMNO memenangi lebih banyak kerusi pada PRU13 berbanding pada PRU12.


c.) Untuk memulihkan BN sepenuhnya, saya memerlukan masa. Insha-Allah, kesan daripada Program Transformasi yang sudah membuahkan hasilnya, ia akan memberi jaminan kepada rakyat bahawa kerajaan BN mampu mengotakan janji-janjinya.

7. Dakwaan mengenepikan Unit Perancang Ekonomi (EPU), tubuh agensi baharu untuk merancang pembangunan negara.

a.) Saya menubuhkan Pemandu sebagai badan pemandu untuk menyelia program transformasi, yang bukan sahaja meliputi aspek ekonomi di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) tetapi juga aspek bukan ekonomi di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP), yang sudah tentulah tidak terletak di bawah bidangkuasa EPU kerana ia adalah sebuah badan ekonomi.

b.) Bercanggah dengan apa yang dikatakan sesetengah pihak, saya memberi kepercayaan yang amat tinggi kepada EPU kerana ia merupakan kunci bagi memastikan kejayaan ETP. Malah, saya melantik seorang daripada CEO paling berkebolehan di negara ini untuk menerajui EPU.

8. Dakwaan bahawa perkhidmatan, kepakaran dan pengalaman penjawat awam tidak lagi diperlukan

a.) Perkhidmatan awam sentiasa dan akan terus menjadi paksi bagi pentadbirandan operasi negara ini. Perkhidmatan awamlah yang melaksanakan urusan harian negara ini. Mereka memainkan peranan penting dalam sistem kita. Hanya kerana beberapa individu dan pihak dilantik untuk membantu, ia tidak bermakna pengalaman mereka tidak lagi diperlukan.


b.) Ternyata ia merupakan komen yang tidak adil dan tiada objektif. Membantu, YA, mengambil alih, TIDAK. Banyak program telah dilaksanakan untuk terus memperkasakan panjawat awam, meningkatkan sinergi dan kualiti penyampaian kepada rakyat, yang dapat dilihat melalui inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan (National Blue Ocean Strategy).

9. Dakwaan mengabai langkah afirmatif untuk memenangi semula sokongan kaum Cina dan India

a.) Ini adalah tidak tepat sama sekali. Saya sentiasa mengutamakan kemajuan Bumiputera dan di bawah pentadbiran saya, saya telah mencipta Program Pengupayaan Bumiputera, yang diuruskan oleh TERAJU untuk memastikan bahawa Ekonomi Memperkasakan Agenda Bumiputera menjadi agenda nasional yang akan dilaksanakan dengan berkesan. Sehingga hari ini, TERAJU telah menyediakan peluang-peluang perniagaan, pinjaman perniagaan, pembangunan modal insan, pelaburan swasta dan mewujudkan ekuiti melebihi RM 47.95 bilion

b.) Baru-baru ini, Majlis Ekonomi Bumiputera mengesahkan sebanyak 99 Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang akan digunakan tahun ini di semua 23 kementerian dan Jabatan Perdana Menteri untuk membantu Bumiputera. GLC termasuk Petronas mempunyai kuota kontrak khas untuk Bumiputera. Setiap GLC juga tertakluk kepada program pembangunan untuk kontraktor Bumiputera untuk memberi peluang kepada kontraktor Bumiputera yang berkelayakan. Lebih banyak biasiswa diberikan kepada Bumiputera di bawah badan-badan berkaitan kerajaan. Geran yang hebat telah ditubuhkan untuk mewujudkan lebih ramai usahawan Bumiputera. Ekuinas ditubuhkan untuk meningkatkan pegangan Bumiputera dan pada 2014, ia telah mencapai objektifnya untuk mewujudkan RM4.2 bilion nilai ekuiti Bumiputera bagi syarikat portfolionya.

c.) Di samping itu, UiTM sedang berkembang dengan ketara meningkatkan bilangan tempat dari 174,875 pada tahun 2011 kepada 250,000 pada tahun 2020. UiTM juga telah menubuhkan program Menukar Destini Anak Bangsa, di mana mereka meneroka kawasan pedalaman untuk mendekati belia Bumiputera yang tidak mempunyai manfaat pendidikan, anak-anak yatim dan miskin. Mereka kini boleh datang untuk belajar di UiTM dan ini membantu untuk benar-benar mengubah masa depan mereka. 5000 tempat diberikan setiap semester. Terdapat lebih contoh-contoh konkrit seperti yang terdapat dalam kad laporan TERAJU.

d.) Oleh itu, untuk mengatakan bahawa saya mengabaikan tindakan afirmatif, tanpa sebarang bukti, adalah karut.


e.) Sebagai Perdana Menteri, saya juga memberikan sokongan kepada orang Cina, India dan semua kaum lain yang telah berganding bahu menjadikan negara kita hebat. Tetapi ia pasti tidak akan sama sekali mengorbankan dan mengabaikan Bumiputera. Fokus utama saya ialah untuk meningkatkan pai ekonomi, jadi terdapat lebih bahagian untuk SEMUA kaum. Selagi saya boleh memastikan pertumbuhan ekonomi, akan ada mobiliti sosial, dan semua kaum akan dapat bergerak seiring melonjakkan tangga ekonomi negara.

10. Dakwaan bahawa BN akan kalah pada Pilihan Raya Umum akan datang

a.) Jika saya mendapat sokongan yang diperlukan untuk meneruskan program transformasi, kita akan berjaya. Jika kita bersatu, dan menghentikan perbalahan dalaman, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada politik yang membina dan bukan merosakkan, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada kerja dan bukannya mempercayai dan menyebarkan khabar angin, fitnah dan separuh benar, kita akan berjaya.

b.) Sesuatu pelan yang jelas telah pun digerakkan. Kita telah mula melihat hasil daripada usaha kita selama ini. KDNK telah meningkat kira-kira 5-6% sejak saya mengambil alih pemerintahan negara dan kita juga dalam perjalanan untuk mencapai ekonomi yang maju menjelang 2020.

c.) Kita menghadapi kelembapan ekonomi pada masa ini disebabkan oleh kejatuhan harga minyak mentah yang menjejaskan nilai Ringgit. Faktor-faktor ini adalah di luar kawalan kita. Namun begitu, kita telah dapat bertahan kerana asas-asas yang kukuh, rizab terkumpul dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan aliran pendapatan yang pelbagai dan bukannya terlalu bergantung kepada minyak. Kita juga telah mencapai pemarkahan indeks bebas terbaik mengenai rasuah dalam tempoh 10 tahun yang lepas berdasarkan Indeks International Transparency. Pentadbiran saya telah menyaksikan Pelaburan Langsung Asing tertinggi. Nisbah hutang kepada KDNK kita merosot dalam pertumbuhan dan defisit bajet semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Selain itu, sepanjang masa kita telah mencapai kedudukan tinggi dalam indeks ekonomi paling berdaya saing di WEF, mengatasi Australia, Perancis, Austria dan Korea Selatan. Kita juga telah sampai pada tahap paling tinggi dalam kemudahan Bank Dunia menjalankan indeks perniagaan. Ketiga-tiga agensi penarafan kredit utama telah mengekalkan gred pelaburan yang baik untuk Malaysia. Kita terus mempunyai lebihan dalam perdagangan. Penjagaan kesihatan kita diiktiraf sebagai salah satu yang terbaik dan paling berpatutan di rantau ini.

d.) Kunci kepada pemilik rumah mampu milik PR1MA telah diberikan dan akan lebih banyak dibina pada masa akan datang. Jambatan Pulau Pinang kedua telah siap, Fasa pertama MRT hampir 60% siap, pengukuhan ekonomi kita berjaya menawarkan 1.5 juta pekerjaan baru dalam tempoh 5 tahun menjadikan kadar pengangguran kita antara yang paling rendah di dunia dan koridor ekonomi seperti Iskandar Malaysia telah melihat infrastruktur, rumah , kilang-kilang dan kawasan komuniti dibangunkan. Projek Greater KL telah mula membangun, dengan lebih perbandaran sedang dibangunkan dan rumah-rumah yang dibina, Bus Rapid Transit Fasa 1 dijangka siap pada pertengahan tahun dengan lebuh raya Pan Borneo akhirnya memulakan pembinaan dan akan menjadi pemangkin ekonomi utama di Sabah dan Sarawak seperti lebuh raya PLUS di Semenanjung. Projek High Speed ​​Rail (HSR) sedang dijalankan. Ini semua projek, inisiatif dan usaha oleh pentadbiran saya untuk membangunkan negara ini. Seperti yang anda lihat, ini adalah hasil Transformasi Program dilancarkan 5 tahun yang lalu. Ia akhirnya berlaku dan saya amat teruja bahawa kita telah mula melihat kesannya. Ini merupakan perkara yang benar-benar penting dan menjadi keperluan kepada rakyat.

e.) Penambahbaikan berlaku di depan mata kita. Tetapi saya tahu bahawa ada juga yang sudah tentu melihat kepada yang buruk dan terus mempercayai kepada khabar angin yang tidak berkesudahan, separuh benar, fitnah dan putar-belit. Mereka terus percaya bahawa ‘pengakhiran semakin hampir’ dan pembangkang akan menang. Ia merupakan dakwaan yang telah dibuat berulang-ulang kali dalam tempoh lima dekad yang lalu, namun kita masih di sini.


f.) Walaupun semua orang bebas untuk mengkritik saya dan senaraikan semua ‘kegagalan’ saya, ia juga penting untuk menyedari apa dan sejauh mana kita telah kecapi dalam tempoh enam tahun yang lalu, untuk lebih adil dalam membuat sesuatu penilaian.

11. Dakwaan bahawa 1Malaysia adalah sama dengan Malaysian Malaysia

a.) 1Malaysia adalah simbolik untuk perpaduan. Perbezaan yang paling ketara dibandingkan dengan konsep “Malaysian Malaysia” ialah 1Malaysia secara jelas menerima Perlembagaan Malaysia pada keseluruhannya, terutamanya semua peruntukan yang disenaraikan di bawah Perkara 153.

b.) “Malaysian Malaysia” pada asalnya adalah satu konsep yang bertentangan dengan Artikel 153, dan penggunaan moden telah mengaburi pandangan umum. Sekiranya 1Malaysia menjadi sama seperti Malaysian Malaysia, tidak akan wujud Majlis Pemerkasaan Bumiputera, TERAJU dan lain-lain. Sekiranya 1Malaysia menjadi sama seperti Malaysian Malaysia, tidak akan wujudnya Model Ekonomi Baru (MEB), satu rangka kerja untuk meningkatkan keterangkuman dalam ekonomi tetapi pada masa yang sama memberi kuasa kepada masyarakat Bumiputera untuk menjadi lebih berdaya saing.


c.) Untuk mengatakan bahawa 1Malaysia adalah bersamaan dengan Malaysian Malaysia adalah amat menyeleweng daripada realiti, dengan niat semata-mata untuk mengelirukan orang Melayu.

12. Dakwaan bahawa jenayah meningkat sejak ISA dimansuhkan

a.) Dakwaan ini tidak benar sama sekali. Tahun lepas sahaja, polis berjaya mengurangkan kadar jenayah di negara ini dengan kadar 12.6%. Jenayah kekerasan di negara ini juga telah menurun sebanyak 13.4%. Polis Diraja Malaysia telah bekerja keras untuk memastikan bahawa semua rakyat Malaysia adalah selamat dari segala bentuk jenayah dan keganasan.

b.) Hakikatnya, 8,868 orang telah ditahan dan 280 senjata telah dirampas dalam Ops Cantas yang dilancarkan baru-baru ini. Apabila ISA pertama kali dilancarkan, tujuan tunggalnya adalah untuk memerangi pemberontakan komunis dan hari ini ia telah menjadi tidak relevan.

c.) Bagi memastikan keganasan tidak berlaku di Malaysia, kerajaan telah memperkenalkan Akta Pencegahan Keganasan 2015, yang telah diluluskan oleh Parlimen. Tindakan ini akan memerangi cabaran baru, termasuk kebangkitan kumpulan militan Negara Islam dan tidak akan digunakan untuk tujuan politik. Hanya mereka yang menimbulkan ancaman keganasan boleh ditahan di bawah akta baru ini.

13. Tuduhan mengenai pesawat kerajaan

a.) Adalah menjadi amalan biasa di seluruh dunia bagi kebanyakan pemimpin menggunakan jet rasmi, bukan untuk bermewah, tetapi untuk kelancaran dalam menjalankan tugas mereka. Dalaman pesawat dikonfigurasikan supaya mesyuarat dan perbincangan boleh diadakan di atas kapal dan supaya kerja-kerja negara boleh terus berjalan walaupun semasa dalam penerbangan. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada atau tidak negara harus mempunyai jet rasmi.


b.) Kita tidak boleh terpengaruh dengan propaganda pembangkang bahawa kerajaan telah membazirkan wang pada jet baru. Apa yang mereka gagal untuk menjelaskan adalah bahawa jet itu dibeli untuk menggantikan pesawat yang telah berusia 16 tahun yang tidak lagi selamat untuk penerbangan. Selain itu, ia juga adalah pesawat rasmi yang turut digunakan oleh Yang Di-Pertuan Agong, menjadikan sebab kenapa kita tidak harus berkompromi berkaitan isu keselamatan. Kos penyelenggaraan pesawat lama adalah tinggi. Oleh itu, pesawat yang lebih tua telah dilupuskan dan hasil jualannya dapat mengurangkan dan menjimatkan kos pembelian pesawat baru.

Terjemahan oleh www.feldavoice.com
Untuk Bahasa Inggeris KLIK SINI


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??