Tuesday 28 February 2012

DEMI KEBENARAN KAMI TERPAKSA DEDAHKAN DOKUMEN SULIT YANG KAMI CURI DARI LYNAS !!! MAAF DAN JANGAN SAMAN !!!

Adakah LYNAS benar-benar selamat ? Adakah benar apa yang diperkatakan oleh MP dari PAS tu benar ?


Mula-mula sekali aku nak minta maaf ! Sorry ye LYNAS !


Sepatutnya aku dedahkan maklumat penting ini hujung tahun lepas sebaik aku terima semua dokumen ni, tapi masa tu kes ni pun dah senyap.


Aku akan mengupas tentang perihal sebenar yang LYNAS sembunyikan. Atau lebih tepat lagi mungkin maklumat tidak sampai kepada rakyat.


LYNAS ADALAH TELUS


Yang sebenarnya, LYNAS adalah isu technical dan bukannya isu politik. Maklumat LYNAS adalah berdasarkan fakta saintifik yang boleh diuji dan dibuktikan. Malah LYNAS amat mengalu-alukan pakar-pakar berkecuali yang BERKELAYAKAN bagi menyemak laporan berkaitan dengan keselamatan radiasi dan alam sekitar. Selain itu, pihak LYNAS turut mengalu-alukan pakar-pakar berkecuali yang BERKELAYAKAN untuk menyertai AELB atau DOE bagi menjalankan ujian mereka sendiri.

* persoalan, adakah Fuziah Toron berkelayakan ? Adakah Anwar Israel berkelayakan ? Adakah Gaun Eng NENEN berkelayakan ?

KILANG LYNAS TIDAK MERBAHAYA KEPADA ORANG AWAM, PERSEKITARAN DAN PEKERJANYA

Untuk sibangang yang diluar sana yang sedang meroyan sekarang ini dan mungkin dalam rangkaan rancangan menerbitkan filem ikan-ikan dicat, sayuran yang dicat atau mungkin dia sendiri yang akan mandi cat bagi memfitnah LYNAS tidak selamat sila tambah sikit ilmu tu walaupun kita semua tahu korang tu bukan lah dalam kategori BERKELAYAKAN !

Untuk pengetahuan semua, kilang LYNAS BUKAN KILANG NUKLEAR seperti yang digembar gemburkan puak-puak Pakatan Haram Jadah. LYNAS hanyalah kilang kimia yang biasa sepertimana terdapat di Penang yang diusahakan oleh Ah Beng Sepet DAPigs ! Erkk... Kena tutup juga lah kan kalau macam tu.

Mengikut Undang-undang Pengangkutan Antarabangsa, bahan mentah LYNAS adalah BUKAN bahan radioaktif kerana kandungan radioaktifnya adalah amat rendah dibawah paras yang ditetapkan.

Dedahan radiasi kepada orang awam adalah TERAMAT RENDAH. Rujuk carta dibawah.

CARTA 1

Pelepasan air dan udara dari kilang LYNAS TIDAK ada bahan radioaktif. Kilang LYNAS ni sebenarnya adalah sebuah kilang yang berteknologi tinggi dan MEMATUHI undang-undang antarabangsa dan Malaysia.

APAKAH ANGKA DEDAHAN RADIASI YANG BOLEH MEMBAHAYAKAN MANUSIA ?

Undang-undang Malaysia dan Antarabangsa berkenaan had dedahan radiasi kepada manusia :

- orang awam : tidak melebihi 1.0 mSv/setahun
- pekerja sinaran : tidak melebihi 20 mSv/setahun

CARTA 2

ADAKAH LYNAS SAMA DENGAN ASIAN RARE EARTH (ARE) BUKIT MERAH ?

Jawapannya TIDAK SAMA !

Bahan mentah Kilang ARE di Bukit Merah adalah bahan buangan industri bijih timah atau senang cerita tahi bijih (bukan tahi hidung). Manakala bahan mentah LYNAS adalah dari lombong dan BUKAN BAHAN BUANGAN !

Kandungan radioaktif bahan mentah LYNAS seperti yang aku sebut diawal tadi adalah terlalu rendah malah jauh lebih rendah dari bahan mentah dan sisa ARE di Bukit Merah. 

Kandungan radioaktif dalam bahan mentah ARE Bukit Merah adalah 37 kali lebih tinggi dari LYNAS ! Manakala kandungan radioaktif dalam sisa ARE Bukit Merah adalah 60 kali lebih tinggi dari LYNAS.

KENAPA LYNAS MEMILIH UNTUK MEMBUKA KILANG DI GEBENG ?

Kenapa tidak Australia ?

Sebenarnya, LYNAS telah pun mendapat kelulusan untuk membina kilang di Australia. Cadangan pembinaan kilang di Australia Barat adalah tidak komersial kerana kos yang tinggi dan facility yang serba kekurangan iaitu kemudahan asas seperti air, gas asli dan juga bahan kimia.

Kelulusan EPA bagi cadangan pembinaan Kilang Ashton (LYNAS) Rare Earth di Australia

Kenapa tidak China ?

Sepertimana Australia, LYNAS telah mendapat kelulusan untuk membina kilang di China. Namun begitu, leceh China ni sebab banyak songeh. China telah mengenakan had eksport yang ketat dan rendah ke atas produk logam nadir.

Kelulusan EIA bagi cadangan pembinaan Kilang Rare Earth di China

Kenapa tidak Kemaman ? 

LYNAS telah pun dapat kelulusan bagi membina kilang di Kemaman, Terengganu. Tapi, sementara menunggu tanah dari Kerajaan Negeri Terengganu, MIDA telah mencadangkan kepada LYNAS untuk bertukar kawasan ke Kawasan Perindustrian Gebeng, Kuantan, Pahang.

Kelulusan EIA bagi cadangan pembinaan Kilang LYNAS di Kemaman, Terengganu

Kenapa Gebeng ?

Sudah semestinya sepertimana 3 lokasi diatas, LYNAS telah mendapatkan kelulusan untuk membina kilang di Gebeng. Faktor kemudahan asas yang mendorong LYNAS untuk membina kilang di Gebeng antaranya adalah kemudahan pelabuhan yang berdekatan, bekalan gas asli yang sedia ada, bekalan bahan kimia yang sedia ada dan bekalan air yang mencukupi (tidak seperti Kelantan dan Selangor). Selain itu, faktor tenaga kerja mahir yang mudah didapati dan juga kerana kos operasi yang kompetitif secara global.

Kelulusan Jabatan Alam Sekitar bagi Kilang LYNAS di Kawasan Perindustrian Gebeng
Lesen Lembaga Tenaga Atom Malaysia bagi Kilang LYNAS Gebeng

PENGURUSAN BAHAN SISA

Bahan sisa LYNAS mengandungi kadar radioaktif yang sangat rendah dan tidak mendatangkan bahaya kepada orang awam, alam sekitar dan pekerja. Dedahan sinaran dari bahan sisa keatas orang awam adalah TERAMAT RENDAH SEKALI (rujuk CARTA 1 dan CARTA 2).

Walaupun bahan sisa ini tidak merbahaya, pihak berkuasa telah mewajibkan ia disimpan di tempat khas sama seperti industri-industri kimia yang lain. Melalui makmal antarabangsa, LYNAS telah berjaya menurunkan lagi kadar radioaktif didalam sisa.

Negara seperti Amerika Syarikat telah menggunakan kaedah ini untuk membuat jalan.

PENGURUSAN BAHAN SISA - SENARIO TERBURUK

Senario terburuk adalah jika bahan sisa ini tidak dapat digunapakai semula. Ianya boleh ditangani dengan salah satu daripada cara berikut;

  • Bahan sisa ini akan dicairkan (dilute) dengan bahan lain atau tanah biasa untuk menjadikannya neutral, bahan bukan radioaktif (takrif antarabangsa kurang dari 1 Bq/g adalah bahan bukan radioaktif.. harap maklum ye Fuziah Toron). Bahan campuran ini boleh digunakan untuk apa-apa aplikasi yang berfaedah.
ATAU
  • Bahan sisa ini akan disimpan dengan selamat di tempat simpanan sisa kekal yang direkabentuk mengikut standard antarabangsa setelah mendapat kelulusan dari AELB dan DOE.
PELEPASAN UDARA

Kalau Fuziah Toron, dia cuma tahu pelepasan udara pungkoq je...

LYNAS mempunyai Waste Gas Treatment System (Sistem Rawatan Pelepasan Udara) yang mempunyai 5 peringkat tapisan untuk memastikan pelepasan udara adalah selamat. Walaupun begitu, amat sukar menapis mulut Fuziah Toron yang sedang gila meroyan !

Tahap radioaktif yang dikeluarkan adalah amat rendah hingga sukar untuk dikesan. Bahan-bahan yang diproses di LYNAS tidak mengandungi Uranium. Ianya hanya mengandungi Thorium yang mempunyai kadar radioaktif yang amat rendah.

Disebabkan kadar radioaktif Thorium yang amat rendah, maka gas Thoron (adik beradik kepada Fuziah Toron kot..) yang mempunyai jangka separuh hayat hanya 55.6 saat yang dihasilkan juga amat rendah.

Pendedahan radiasi di pinggir pagar kilang LYNAS adalah 0.002 mSv/tahun. Kalau nak dibandingkan tengok TV selama 4 jam yang kadar radiasinya 10 kali lebih tinggi dari LYNAS, aku rasa Fuziah Toron tak de TV plasma kat rumah ! Mungkin Fuziah Toron tak ada telefon bimbit, I-Pad dan juga tak pernah jumpa laptop !

Untuk mengesahkan dan memantau kualiti pelepasan udara, LYNAS telah memasang Airborne Monitoring System (AMS) di tapak kilang dan akan memasang 1 unit lagi di bandar Kuantan.

PELEPASAN AIR

Pelepasan air ni bukan bermaksud Fuziah Toron buang air kecil walaupun seluruh dunia kot dah tahu dia ni memang kuat kencing !

Proses LYNAS akan membuatkan Thorium tidak larut dalam air (hatta air kencing si Fuziah Toron sekali pun). Thorium didalam bentuk pepejal akan ditapis oleh Filter Press. Air yang diasingkan tidak mengadungi Thorium dan air ini akan dirawar di Waste Water Treatment Plant (tempat rawatan sisa air).

Air yang telah dirawat tidak mengandungi bahan-bahan radioaktif serta memenuhi 32 parameter yang ditetapkan oleh DOE sebelum dilepaskan ke Sungai Balok. Kualiti air yang telah dirawat memenuhi piawaian World Health Organization (WHO).

Tadi ada seekor nate bewak mati-mati meroyan di Facebook menyatakan bahawa China kilang tunggal rare earth seperti LYNAS. Oleh itu, aku nak bagitahu dimana lagi ada kilang rare earth seperti LYNAS ni.

PROSESAN SEPENUH

  • Molycorp di California, Amerika Syarikat
  • Indian Rare Earth di India
  • Solikampsk di Russia 
  • Silmet di Estonia (Eropah)
PROSESAN SEPARA

  • Rhoda di Perancis
  • Shin Etsu di Jepun
  • Nippon Yttrium di Jepun
KILANG-KILANG YANG DIDALAM PERANCANGAN

  • Arafura di Whayalla Australia
  • Great Western Minerals di Steenkampskraal South Africa
  • Avalon Rare Metal di Thor Lake Canada
  • Alkane di Dubbo New South Wales Australia
* kalau ada lagi yang mana aku tertinggal, korang boleh listkan di komen ye.


Akhir sekali aku nak minta maaf sekali lagi ! Sorry ye pihak LYNAS. Tajuk agak mencabar sikit. Hahahaha...

Ikuti sambungan dalam entri pendek dan ringkas akan datang tentang faedah-faedah yang baik untuk Malaysia dan rakyat tempatan dengan adanya Kilang Lynas di Malaysia khususnya di Gebeng, Kuantan, Pahang.


Pssssttttt... makin meroyan dan diluar kawalan tapisan la si Fuziah Toron ! Anwar Israel dah kena mutasi dan Gaun Eng NENEN dah mutasi incredible hulk ! Hahahaha....



47 comments:

  1. mohon untuk share....

    http://tenteramaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. nkkhoo.com/category/green-environment-nature-fauna-flora/say-yes-to-lynas
      nkkhoo.com/2012/02/23/my-stand-on-lynas-i-support-it-if-there-is-an-independent-expert-panel-to-monitor-and-audit-the-operation
      nkkhoo.com/2012/03/04/banana-is-more-radioactive-than-lynas-rare-earth-by-product
      nkkhoo.com/2012/03/09/repost-comment-from-dato-dr-looi-hoong-wah
      nkkhoo.com/2012/03/31/on-thorium-and-lynas-chan-chee-khoon
      nkkhoo.com/2012/03/26/lets-de-politicise-the-lynas-issue-by-stop-lynas-coalition-and-its-reply-by-dr-looi-in-the-sunday-daily
      nkkhoo.com/2012/03/15/radiation-meter-should-also-be-installed-in-bangi-and-kl
      kickdefella.net/2012/04/17/lynas-negligible-radiation-but-only-toxic-chemical-waste
      kickdefella.net/2012/04/16/rare-earth-a-richer-malaysia-and-a-greener-world
      kickdefella.net/2012/04/19/rare-earth-the-truth-and-myth

      tolong share di fb & tweeter tqvm

      Delete
    2. tambahan kawasan rare earth refinery di dunia:

      Vietnam's northwestern Lai Chau province
      http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2010/10/2010103191334878158.html

      Vietnam's Hung Yen province
      http://freebiesno1.com/2012/01/japan-to-build-rare-earth-refinery-in-vietnam

      France's La Rochelle
      mynewshub.my/2012/07/02/la-rochelle-bandar-lynas-peranchis

      vietnam, thailand dan indonesia sudah siap preliminary report untuk nuclear power plant. malaysia baru nak mulakan preliminary survey saja dah ribut tahap gaban

      =)

      Delete
  2. Hafiz.. silakan. nanti sy linkkan blog awak.. myb esok... tx sudi lawat blog sy yg x seberapa ni.

    ReplyDelete
  3. Korang rasa si Fauziah Toron tu bila mati sakit ape yek....darah tinggi atau kencing manis? Dah tentu bukan sebab radiasi hahaha. Orang macam ni Allah uji lebih sikit sebab terlebih tunjuk pandai.

    ReplyDelete
  4. hahaha... aku rasa sakit janting atau barah hati kot... hahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan ...aku rasa canser servik ataupun barah payudara

      Delete
  5. ini semua BULLSHIT..hahaha
    org2 UMNO mmg bebal..ko kate kadar radiasi Thorium tu sgt rendah??!! get u fact correct la bro..jgn tunjukkan yg ko main copy paste je..
    Tu la..org suruh belajar sains betol waktu kecik2 dulu ko taknak..pastu dah tua, nak sesatkan org dgn auta ko tu..bangang!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu yg bodo...sper yg ajar pun xtau....dh bodo ckp org bodo...p bnyk2 bc la sner...

      http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium

      Dangers and biological roles

      Powdered thorium metal is pyrophoric and will often ignite spontaneously in air. Natural thorium decays very slowly compared to many other radioactive materials, and the alpha radiation emitted cannot penetrate human skin meaning owning and handling small amounts of thorium, such as a gas mantle, is considered safe. Exposure to an aerosol of thorium can lead to increased risk of cancers of the lung, pancreas, and blood, as lungs and other internal organs can be penetrated by alpha radiation. Exposure to thorium internally leads to increased risk of liver diseases.

      The element has no known biological role.

      Delete
  6. Rakyat Malaysia tak suka org tunjuk pandai & riak :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium

    ReplyDelete
  7. Baca la each and every word kat link wikipedia tu pasal Thorium. Tgk kebaikan dan keburukan yang dah dinyatakan. Pada aku, kalau dikawal rapi kilang Lynas ni mmg tak akan bawa masalah besar kepada alam sekitar. kalau nak ikut, kilang chemical ah beng, ah huat, ah guan yang suka2 hati buang sisa tak dirawat dalam sungai lagi bahaya. memang FUCKATAN RAKYAT ni takde keje lain, kencing pengikut dia je selalu..yang pengikut plak bangang tahap tinggi percaya je ngan apa yang ketua diorang cakap..tapi nak buat macam mana kan kalau dah bodoh tak boleh diajar..macam si bodoh menipu si bodoh, org pandai duduk tepi tengokkan aje..

    ReplyDelete
  8. anon 3:37 pm amik course ape plak..? klu ko pun setakat dpt info dr fuziah and the like, jgn la ko ckp ko bagus sgt...

    Ape kate ko marah Che Rosli, sbb mungkin ko lagi tere dari die..Anon 337..u should your fact right, before u talk shit here.

    ReplyDelete
  9. Abis tu YB PAS yg bgtau kata x merbahaya tu salah lah ye..Siapa dia tu?bkn taraf doktor kehormat ada PHD dan pangkat saintis..ko nih anon 5:34 pangkat apa plak?stkt tgk wikipedia je ker..mesti x masuk course pn ye dak??

    ReplyDelete
  10. bodo tgk wikipedia.xrelevant.nenek aku pun boleh edit content die.

    ReplyDelete
  11. eh eh.. ada BABI terlepas plak.. ekekeke... kalau aku kata bodo marah... maklumat ni x de sebaris pun yg di copy paste dr wikipedia.. tetapi aku dpt maklumat ni dr pada pakar... mklum.. skrg ni byk benor yg lebih pakar dari pakar... boleh sahkan maklumat ni dengan mana2 badan BERKELAYAKAN... sejak bila dalam wikipedia ada lesen dan surat kelulusan lynas ni... ekekeke.... owh ye.. pada yg nk tunjuk pandai tu... lebih baik get ur facts right sebelum nk komen.. buat malu je weh... sekolah x belajar elok2... tu la pasal... kalau physics n chemics bawah A2 jgn citer la ngan aku.. bahalol...

    lagi sekali... ini maklumat dr pakar dan lynas sendiri... wikipedia x de maklumat mcm ni... 1 lg.. wikipedia tu pon sape2 boleh edit... bengong...

    ReplyDelete
  12. 1 lg... selain drpd aku... ada lg 299 orang blogger lain yang ada maklumat ni beserta lesen2 dan surat kelulusan lynas ni.. bukan aku sorg je ada maklumat ni... lain kali... dengar taklimat dari pakar... bukan dengar auta dari Fuziah Toron, Anwar Israel bahalol atau Gaun Eng Nenen Mutant...

    ReplyDelete
  13. Sy x nak bercakap dari segi politik..kita bercakap lebih kepada safety..ak skrg duduk ktn ..kalu bende ni wat kat sebelah rumah ape ko rase..ade manfaat x ....ko rase safety x..Ok saudara dah terangkn dr segi proses kimia.kelulusan yg ni sy x urgue.tp bagimana dari sg structure or kaedah pembinaan kilang lynas itu sendiri.adakah menepati standard yg ditetapkn.atau .Sandara boleh buktikan x ade risiko keretakan pada structure yg menyebabkan kebocoran.pada loji penapis/rawatan sisa/penyimpan sisa..utk pegetahuan saudara tiada jaminan 100% dlm pembinaan.kebiasaan akan berlaku kesilapan pada construction drawing dengan on site/site management serta kualiti bahan.(murah) dr pihak kontraktor n structure consultant(C & S)..Risko tetap ade.. tanye Enginer mane pun tahap PHD ker jwpn tetap sama.persoalanya. ..knpe kita harus -membina sesuatu berisiko membhyakn..adakah bende ini memberi manfaat kpd rakyat..atau sekadar utk kepentingan individu.semata-mata...Ingin sy cadangkn saudara dapatkan keterangan dr semua yg terlbat pakar yang boleh menyokong bukti2 sanudara lampirkan-dengan lebih baik--Engineer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maafkan saya jika tersalah.....kalu nak citer tentang keselamatan. Di Melaka ada satu kilang dah berpuluh2 tahun dh beroperasi dan memberi makan minum pada beribu2 keluarga di sini. Ansell adalah satu kilang yang menyimpan radioaktif dibawah tanah dan dikelilingi dgn berbagai peralatan keselamatan elektronik dan manual...
      Masih selamat kami di sini...malahan pekerja Ansell tk pernah pun kena radioaktif/mati disebabkannya.
      Nak tau lebih lanjut sila hubungi (kalu dptlah)/dtg sendiri dikilang yg terletak di Kaw Perindustrian Ayer Keroh Melaka.

      Delete
    2. rumah aku blkang ansell tu jer.... =.=' xder hal pun...zzz

      Delete
  14. fakta diatas... technical.. bukan politik.. yg politikkan mende ni puak pembangkang... benefits lynas.. tggu entri baru sy seperti mana sy nyatakan di atas tu..

    ReplyDelete
  15. Teknikal atau Politik.... Hakikatnya projek ini telah membawa kepada mutasi kepada manusia... Sila baca pendedahan ini...

    Panas!! Mutan Hasil Dari Projek Lynas Didedahkan!!

    ReplyDelete
  16. rare earth ataupun bahan nadir bumi merupakan keperluan utama dalam komponen elektronik termasuk gajet untuk korang komen kat sini.. takde menatang tu maka tak wujud lah semua menatang gadjet ni... China menguasai 95 peratus pasaran rare earth aka monopoli... jadi 5 peratus tu bahagikan dgn usa, australia, india, malaysia dan banyak negara lain... Klu benda ni bahaya sgt kenapa tak berdemo je kat China sbb dia kuasai 95 peratus industri ni...

    ReplyDelete
  17. pd ak,ade nye kilang lynas ni,mndtgkn pluang kerja utk semua yg xde keje.. la ni kje ssh nk dpt.. yg dok meroyan tu bkn sume keje pn.. mngankang je kt umah pstu membangkang sume bnde.. brita pn xtgk (mklum la boikot tv3 katanyerrr).. heee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko cakap macm keje lynas mcm keje kilang electronik..je..semua boleh apply..stupid

      Delete
    2. sebab tu kena blajar bagi pandai bukan pandai demo ja..br bleh keja dgn Lynas nih..yg takat kelulusan berdemo ja..keja cuci tandas kat lynas bleh apply gak kot..hehehehehe..cerdik..

      Delete
    3. Anonymous4 March 2012 00:05 : k la yg stupid......dh ko bodo sgt x dpt kerja kt situ.... nk kter org stupid...yg kerja kt sne smua pndai2...bukn cm ko...bangang... pluang pekerjaan khas untuk yg pndai2 jer....yg bodo mcm unta FUCKATAN tu...bleh berambus..smua nyer slh...p dlm kubur la.....bleh rilek skit.... kn msuk syurga smua...wakakaka

      Delete
  18. Adanya kilang Lynas, produk elektronik akan menjadi lebih murah kerana tak perlu mengimport hasil dari thorium dari negara lain...

    ReplyDelete
  19. anon 3.52. aku pun duduk kuantan.plz la bagitau kat aku dekat gebeng tu ade brape BANYAK kilang toxic-chemical-gas yg ibarat bom nk meletup ? jgn ckp psl safety n nk letak name lynas je.so kilang2 yg lain tu tak merbahaya ? brape banyak asap kilang ko dah sedut sampai bute n bebal camni ? pastu letak engineer ? degree beli online ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko pernah pegi lawat site sane x atau pernah keje kat sane ..x pyuh cakap keje engineer la.al least kuli ke.offshore or sekitar kilang kat gebeng tu ke....kalu x pernah x payh ckp.ni cakap budak.sekolah x hbs blaja ,..mkn pun mak bapak tanggung..lg.cakap.kilang yg nak meletup pulak... sape yng lulus..tu,kilang....sendiri igt la..

      Delete
  20. bagi aku yg pegi hijau aritu semua poser.hanya nmpk lynas shj padahal yg depan mate tu semua buat tak tahu.snap2 gambor pun pakai iphone,ipad <-- hasil rare earth ni.aku prnh brdebat ngan geng2 anti lynas ni ( dri fukushima,bukit merah etc ) semua kuar tp xde fakta tepat

    ReplyDelete
  21. kawan2.. jgn marah engineer yang beli degree tu... ekekeke... tu pun kot ada la dia beli.. ntah2 SPM pun x pass.. ekeke.. sebab komen dia x berasas... Kilang Lynas dibina berdasarkan structure nuclear (w/pun hanyalah Kilang Kimia biasa tp utk keselamatan diorg buang duit sikit demi keselamatan utk bina structure nuclear). Structure nuclear ni bukan sama mcm structure plant gas yang lain. Aku rasa si engineer tu buruh binaan je kot.. sbb tu dia sembang pasal bangunan... ekekeke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. habs cube terangkan skit ko punye hujah structure nuklear.plant. bende ni masih baru lg kat malysia .x sabar nak dgr..malysia ni... structure .nak bukan beli degree beli ni.degree .wat sendiri je ni...

      Delete
    2. hbs tu terangkan skit ko punye hujah structure nuklear plant..mane la tau pernah wat tesis ke pasal ni..bende ni masih baru lg kat malysia .. x sabar nak dgr ni..amacan bro ade berani..jgn copy paste internet dah la..

      Delete
  22. so..marilah buat rumah di sebelah kilang lynas..jom..

    ReplyDelete
  23. jom anon 5.52pm kita boikot kereta hybrid.. smart phone.. tv.. laptop... notebook dan segala bagainya... jom masuk duduk hutan macam apa yg pernah kit siang ckp pd 12 may 1969 hingga tercetusnya 13 May... maklum le... byk sgt kilang kimia kan tambah2 kt penang! kat utan x de kilang kimia!

    ReplyDelete
  24. Salam,,,,maaf mencelah,,,,,,
    Kesian la sya tgk kamu semua ni,,,,tlg la melayu oiiii,,,,jgn nk berbalah ttg ni semua, apa kepentingan yg anda dpt dgn cara ni,,,,,sana dgn hujah mcmni, yg sini dgn hujah mcmtu,,,skrg sng mcmni, yg dok komen2 ni semua anda pakar dlm bidang ni ker, jgn la menaguk d ayer yg keroh dlm isu lyns ni, sya lihat isu lyns ni bkn jd isu perihatin pd alam sekitar, tpi byk narrow ke pd politik, pls la jgn terlalu sempit pemikiran, fakta yg benar di ubah kpd yg salah, fakta yg salah di tengahkan utk jd yg benar, apa ni,,,,korg semua sdr tak, kita ni org melayu tlh d perbodohkan oleh bangsa2 kapir harbi latnatullah yg tggl di bumi malaysia supaya melayu berpecah belah,,,sedar tak anda semua!!!!!!!! Buka mata,,,,,,,,adalah lg baik berbincg dan bertanya kpd mereka yg kg pakar, spt contoh ahli parlimen ulu langat tu,,,,tanya dia, atau dptkn maklumat tpt dr pakar antarabngsa yg bebas,,,,,ya allah,,,mcmna la melayu nk mju, dr segi agama,ekonomi dan kehidupan dunia dan akhirat,,,,,renung2 la,,,,

    ReplyDelete
  25. Tempat keje ngan umah aku x sampai 2km dr lynas...xde plk nk takot...risiko kt mna2 ad..kalo xnk berhadapan dgn risiko xde laa plk kemajuan...it about coNtrol and manage risk...aku tggu kerja kosong jer kt lynas ni...jd environment officer jd laa...

    ReplyDelete
  26. Salam. Berapa ramai pakar dari luar negara yg dibawa masuk namun ia tidak akan mengubah keadaan. Pakar yang telah beri komen tentang Video Seks Pak Nuar pun tidak diterima oleh PKR. Yg boleh diterima ialah kes 22hb Oct 1997 bila Karpal Singh dedahkan perilaku Homoseks Pak Nuar di Parliment. Itulah fakta yg diterima oleh PKR. Fakta bahawa Karpal Singh jugaklah jadi peguam Pak Nuar dalam kes Liwat Saifol. So .. apa yg pelik sangat dengan kes Lynas nii? Apa pulak perlu panggil pakar untuk huraikan hal sebenar ? Perlu ker ? Sebab ada satu makhluk yg terlalu kecewa kerana tak dapat jadi PM .. maka tak perlu lah nak buang masa. Cukup-cukuplah dengan hasil pakar yg dah ada tuh. Wassallam.

    ReplyDelete
  27. Malaysia Safe, Start Lynas~

    ReplyDelete
  28. kepada pencacai pakatan rakyat,lain kali bila kau sakit,kau x payah jumpa doktor,kau jumpa je fuziah,kalau kau nak bina rumah,kau x yah lantik arkitek dan jurutera,kau lantik je fuziah,ye la pakar nuklear cakap kau x nak percaya,si fuziah tah apa latarbelakang tu kau percaya,yang aku pelik, orang kerja petronas pun boleh sokong hijau ni,bangang!-real engineer

    ReplyDelete
  29. Lynas safe..kanpe nk bangkang..politik semata2..Strart Lynas..ade kerja kosong menanti anda..

    ReplyDelete
  30. https://docs.google.com/file/d/0B3DteDM85WREYWY4NjhmNTEtOTI2NS00YjA3LTk5OTgtOWM3Yzc2ZGYwMWQ1/edit?hl=en&authkey=CMCziacF&pli=1
    camne dgn yg nie plak

    ReplyDelete
  31. ape tak buat jer kilang tu di australia?org putih ni pon tau jadah yg timbul masa akan datang nti,org australia pon xmau jadah ni semua.depa pon tau bhaya.lu pikir ler beb.duit byak mana pon xakan ckup,sbb manusia itu amat tamak harta dunia.

    ReplyDelete
  32. ramai wei..sep bodo2 pakatan sini. aku rasa bulu jubo aku pun tegak dgr komen sep2 mung.. oloh ceridik nyo puok2 dia.. mai sini aku nok KOK atah dahi

    ReplyDelete
  33. Ketua Pakatan Rakyat tu cuma pas bahasa anak keling sahaja itu pun C6. Mana dia tahu bahasa sains.

    Bila dia mula klentong semua suku sakat dia pun mulalah katuk tin kosong.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??