Wednesday 16 November 2016

APA MASALAH CCCC NI ???


Bank Dunia mengumumkan sekatan ke atas CCCC pada tahun 2011 berdasarkan siasatan ke atas isu lama yang berkaitan dengan syarikat yang sebelum ini dipanggil China Road and Bridge Group, yang tidak lagi wujud.


CCCC didenda kerana salah satu syarikat-syarikat yang telah diperolehi oleh mereka adalah China Road and Bridge Group.

Denda ini yang hanya menghalang CCCC untuk membuat projek menggunakan pinjaman Bank Dunia akan berakhir hanya dalam masa dua bulan iaitu pada Januari 2017.

Pada masa perjanjian bagi ECRL dimuktamadkan, denda ini sudah pun tamat.

CCCC sendiri hanya ditubuhkan pada tahun 2005 daripada penggabungan China Harbour Engineering Company Group dan China Road and Bridge Group dan merupakan satu entiti yang baru.

China Harbour Engineering Company juga adalah syarikat yang berjaya membina Jambatan Pulau Pinang ke-2 - sebahagian besarnya dalam lingkungan bajet dan tempoh masa yang ditetapkan - dan boleh dianggap sebagai mempunyai rekod yang baik di Malaysia.

Di Malaysia, syarikat kereta api China mempunyai rekod yang baik - termasuk pelbagai projek landasan berkembar, ETS dan juga membekalkan kereta api untuk KTM Komuter kita.

Di China sendiri, syarikat kereta api milik kerajaan mereka telah berjaya membina antara rangkaian kereta api dan kereta api berkelajuan tinggi yang terbesar di dunia dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu, yang mendapat pujian yang tinggi.

Walaupun saiz rangkaian kereta api mereka sejauh 121,000 km, termasuk 19,000 kilometer, rekod keselamatan adalah baik pada tahun-tahun baru-baru ini dengan hanya beberapa kejadian gelincir dan insiden.

Satu-satunya kemalangan maut kereta api berkelajuan tinggi mereka adalah pada tahun 2011 kerana masalah isyarat - yang mana Kerajaan China dengan pantas telah menyiasat dan memperbetulkannya.

Sepanjang tahun lepas, CCCC telah memenangi banyak kontrak utama di seluruh dunia.

Malah, pada tahun 2015, CCCC telah dipilih untuk melakukan projek penambakan tanah Kerajaan DAP Pulau Pinang sebanyak RM2.3 bilion di Persiaran Gurney.

Jika terdapat sebarang masalah dengan CCCC, saya yakin CM Pulau Pinang Lim Guan Eng akan menjadi yang pertama untuk membantah seperti mana yang beliau dengan pantas lakukan ke atas syarikat lain milik negara China, BUCG kerana kemalangan kren itu.

Malah, tahun lepas pada bulan April 2015, Kerajaan Australia telah meluluskan penjualan John Holland Group Leighton Holding, salah satu syarikat pembinaan terbesar di negara itu.

CCCC hari ini adalah berbeza daripada China Road and Bridge Group yang lalu - sama seperti China hari ini adalah sangat berbeza daripada komunis China daripada era Mao atau Jepun hari ini tidak sama dengan penjajah Jepun dalam Perang Dunia II .

Ia adalah penting untuk memahami bahawa CCCC dimiliki oleh kerajaan China dan oleh kerana kerajaan China akan memberikan pinjaman mudah dan kadar faedah yang rendah untuk membiayai sepenuhnya projek ECRL ini, Kerajaan China mempunyai hak untuk melantik syarikat yang akan mengetuai usaha untuk membina ECRL.

Ia tidaklah memeranjatkan apabila Kerajaan China memilih CCCC kerana ia adalah syarikat perusahaan infrastruktur terbesar milik kerajaan China dan syarikat kerajaan yang keempat terbesar secara keseluruhannya.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??