Wednesday 25 July 2012

BILA BEKAS ROCKERS JADI USTAZ EXPRESS - HUKUM PUN TUNGGANG LANGGANG !!!


MEMALUKAN !!! 

AZHAR IDRUS KANTOI BAB SOALAN IBADAT PUASA !!!

KAMI BUKAN NAK AIBKAN.. 

CUMA KAMI TAK MAHU UMAT ISLAM TERPESONG DENGAN AJARANNYA !!! 

KAMI BUKAN SYIAH !!! KAMI UMAT NABI MUHAMMAD S.A.W !!!

Semoga bermanfaat untuk kita semua dalam mencari KEBENARAN bukan pencari PEMBENARAN dan semoga Allah SWT memaafkan kesalahan kita semua.. Aamiin...

Wallahualam...


17 comments:

  1. kalau sedaq2 tidoq dok bang suboh, makan takat dan its ok.

    kalau dah lepaih imsak tapi dok tekan minyak sampai bang suboh, lagu mana pulopss? Cer tanya Ustat tuh lekaih

    ReplyDelete
  2. jgn nk perlekeh kn sesuatu itu tnpa usul periksa..
    ade jgk kemungkinan y jawab itu bkn ustz.. mgkn admin page 2... harap ade usul periksa dl

    ReplyDelete
  3. Sah kantoi. Dah banyak kali dia ni kantoi.

    ReplyDelete
  4. ostad FB jerrr niee..ada tauliahh kerr AI tu..??? puiii....

    ReplyDelete
  5. HADITH TU PASAL TERBIT FAJAR DI BULAN RAMADHAN ATAU ORANG NAK BERPUASA KE BRO??? DAN SOALAN TU KALAU TAK SILAP KETIKA BERPUASA...EHEMM..BELAJAR HADITH TINGGI TINGGI LU BRO,EER,SATU LAGI,KALAU GITU,BRO PUASA BOLEH MAKAN LA YER??

    ReplyDelete
  6. Dengar hadis la bai. Yang keluar dari mulut nabi. Hangpa nak ikut ustad ka nak ikut nabi.Lagipun pernilaian hasan soheh tu. Bukan palsu yang kita dok pi amal fadhilat malam tarawikh yang tak da kepastian sanad nya.

    ReplyDelete
  7. Senang lagu ni la. Mintak UAI jelaskan. Kot2 la ada justifikasi melalui al quran dan hadis serta pendapat ulama muktabar yang pelbagai. Mintak dia discuss hal ni secara ilmiah. Kalau apa yang dia katakan dia rasa betul, mintak dia keluar according to whom? Kalau tak kuat. Tolak pendapat ni. Atau minta dia betulkan. Mintak dia berlapang dada ngaku kesilapan. Takdak siapa nak marah malah orang akan respect lagi klu kita ngaku silap. Dia popular, takut mgkin kesilapan yang tak sengaja boleh sebabkan ramai org ikut. Sian org yang ngikut ni tp tak baca.Asal ustad je pecaya. Ustad pun manusia. Kadang2 silap salah tu biasa la. Dalam kuar pendapat, tak boleh gantung pada akal sahaja. Mana nas. Tunjuk. Barula ade intelektual discourse.

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum....soalan yg diajukan tidak jelas, samaada makan ketika azzan subuh secara sengaja atau tidk sengaja...kalau sengaja batal puasanya..kalau tak sengaja berhentilah dgn segera ,habiskan makanan terakhir yg ada dalam mulut dan teruskan berpuasa....

    ReplyDelete
  9. AZAN KETIKA SEDANG SAHUR
    Ramai yang keraguan tentang status puasa bagi mereka yang terus makan ketika azan subuh sudah kemundang dalam bulan ramadhan. Ada sebilangan mereka menyatakan, ketika sedang sahur, lalu kedengaran azan, maka teruskan makan sahur selesai makan. Pada mereka, hukum puasa itu adalah sah.

    Alasan mereka adalah kepada satu hadis yang dirawayatkan oleh Imam al-Baihaqi yang dinilai saheh mengikut syarat Imam Muslim, iaitu hadis yang bermaksud;

    "Seandainya seseorang daripada kamu mendengar azan dan bekas makanan ada dihadapan kamu, maka janganlah letakkan bekas makanan tersebut (berhenti makan) sehinggalah kamu menyelesaikan hajat kamu (habiskan makanan)"

    Sebagai memberi penjelasan terhadap perkara ini adalah perbahasan seperti berikut;

    Satu : Firman Allah yang bermaksud;

    "makan dan minumlah hingga nyata benang putih hingga benang hitang dari fajar" (surah al-baqarah, ayat 187)

    Ayat ini menjadi dalil qatie subut bahawa tahap waktu sahur adalah sebelum azan fajar.. apabila sudah fajar, tidak boleh makan lagi. jika makan juga, maka puasanya tidak sah, wajib diqadha' pada hari lain...

    Kedua : adapun hadis riwayat al-Baihaqi pula bersifat ahad dan sudah pasti sifatnya Zanni al-Subut dan Zanni al-Dilalah. apabila ia bercanggah dengan maksud al-quran yang mengatakan sekadar fajar sahaja boleh makan, maka sudah pasti hadis ini perlu diihtimalkan.

    ketiga : Dilihat kepada beberapa hadis, didapati ada hadis lain bahawa Nabi SAw pernah berkata yang bermaksud;

    "Sesunggunya bilal bin rabah melaungkan azan pada waktu malam.. maka makan dan minumlah sehingga azan dilaungkan pula oleh Abdullah Ummi Maktum" (Muwatta')..

    Makanya, hadis di atas diihtimalkan pada azan pertama yang berlaku sebelum subuh, iaitu azan mengejutkan orang bangun tahajud. Adapun bila azan subuh kemundang, maka tidak boleh lagi makan sahur.

    Sekian

    Wallahu 'Alam

    sumber: http://g-82.blogspot.com/2012/07/azan-ketika-sedang-sahur.html

    ReplyDelete
  10. Nas quran, sifatnya qatie. Nas hadis, sifatnya zanni. Bila dilihat bercanggah, dahulukan.nas qatie, disamping nas hadis perlu ditakwilkan. Ini kaedah dlm usul fiqh.

    Nas quran kata, kadar had bg keizinan makan pada bulan ramadhan adalah subuh, sedangkan ada hadis kata azan tu teruskan juga makan. Makanya, hadis itu perlu ditakwil dgn melihat kpd hadis2 yg lain.

    Didapati, dlm nas lain ada azan subuh dan azan tahajud. Oleh itu, maksud azan dlm hadis tu adalah azan tahajud, bukan azan subuh.

    Hati2 dlm membaca nas. Kalau tak fhm usul fiqh, jgn bodohkan org, sbb sebenarnya kamu yg bodoh.

    Aku terkejut bila ada org kata ust azhar idrus bodoh ekoran dia jwb soalan fiqh bahawa bila makan juga ketika azan subuh sebagai batal puasa. Aku tidak terima semua pendapat ust azhar, malahan byk yg aku tak setuju. Namun org yg menbodohkan ust azhar dgn baca satu hadis sahaja tu sebenarnya bodoh.

    Sumber: http://naimnikmat.blogspot.com/2012/07/cepat-betul-korang-nak-hukum-ustaz.html

    ReplyDelete
  11. MEMALUKAN !!!

    AZHAR IDRUS KANTOI BAB SOALAN IBADAT PUASA !!!

    KAMI BUKAN NAK AIBKAN..

    CUMA KAMI TAK MAHU UMAT ISLAM TERPESONG DENGAN AJARANNYA !!!

    KAMI BUKAN SYIAH !!! KAMI UMAT NABI MUHAMMAD S.A.W !!!

    admin ko dah mengaibkan ustaz azhar idrus walaupun ko kata tidak.aku nasihatkan pergilah tambah ilmu agamatu.

    ReplyDelete
  12. Kalau dah benci UIA, semuanyalah dia bodoh.. Awak ajelah yang pandai ya..

    ReplyDelete
  13. betul la tu, apa yg salahnya admin...? azan dikumandangkan bila masuk waktu. kl dah masuk waktu subuh dan masih makan lagi, mmg batal la puasa tu. Yg dibenarkan hanya jika makanan tu masih ada dlm mulut...teruskan kunyah dan telan makanan tu dan stop.... nak bodohkan org, kita tu dah cerdik sgt ker? apatahlagi seorang ustaz! pergi mintak maaf dgn UAI kl tak, tak masuk syurga wooo...

    ReplyDelete
  14. BRO...
    MINTAK NGAJI HADIS DLU YE..
    NI HAMPA SUMA DAH LA ORG UMUM..
    THEN BILA TYE ORG ..
    MARAH PULAK..
    BUKAN MERNDAHKAN TP HAKIKAT KOWG SUME PUN NGAJI HADIS TAK..
    DAH NK MARAH2 ORG..
    SEDAP2 CAKAP SYIAH..
    TOLONG LA..
    KLU MUNG NK SESAT..
    JGN DUX NK SESATKAN ORG LAEN..
    XNK NGAJI SUDAH..
    JGN BISING2...

    ReplyDelete
  15. ustad BODDOH..

    ReplyDelete
  16. Byk sgt perkataan BODDO yg keluar dari ustaz ni bila berceramah. Org berilmu tak mcm ni...yg dengar pun ikut tergelak dgn pelawak ni...tak serius bicang isu...lagi tinggi ilmu patutnya lebih berhemah dlm menjawab soalan....semoga rakyat tidak terkeliru dan leka dgn beliau. gelaran ustaz patutnya dijaga...akhlak patut tinggi. Mudah benar org kita panggil ustaz...

    ReplyDelete
  17. banyak orang banyak ragam.
    ada orang jenis suka dgar ceramah ustaz yang lawak , xsuka sngt yg straight forward.
    tu cara UAI nak dekati mad'u dyer ..

    *ustaz bwat lawak yg berilmu , bukan lawak bodoh xberfaedah~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??