Wednesday 14 November 2012

KURANGKAN POLIS YANG LIGAT MAKAN RASUAH !!!



Disebalik bantahan dari beberapa pihak termasuk parti politik terhadap perlaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), sebetulnya jika kita sedikit berlapang dada pasti dari sudut tertentu dapat melihat kebaikannya.

Di pihak keselamatan jalanraya, persoalan nyawa manusia seringkali menjadi prioriti pertimbangan mereka, untuk menyelamatkan nyawa bermakna perlu ada pemantauan, pendidikan dan pengajaran. 

Dengan adanya kamera-kamera AES di pelbagai lokasi tertentu termasuklah di kawasan yang sering berlaku kemalangan, sedikit sebanyak mampu mengurangkan kadar kemalangan akibat pemanduan laju dan cuai oleh sesetengah pengguna jalanraya.

Itu salah satu sebab yang membawa kepada kewujudan AES.

Manakala di pihak pengguna jalanraya, ramai dikalangan kita selesa memandu laju kerana ia lebih menjimatkan masa sesuai dengan kehebatan kenderaan yang di bawa. 

Lebih laju ia dipandu lebih pendek masa dibazirkan di atas jalanraya.

Akan tetapi bila tiba-tiba disaman, persoalan wang ringgit pula lebih menghantui kepala.

Persoalan risiko nyawa melayang atau berlakunya kecederaan akibat kemalangan membabitkan diri atau orang lain hanya sesekali sahaja menjadi perkiraan. 

Ini hakikat.

Selain itu, bukankah selama ini sebahagian kita sering merungut kemarahan dengan dakwaan kewujudan kegiatan rasuah membabitkan segelintir anggota polis terutama sekali di sekatan-sekatan jalanraya ???

Cuba kita renung sejenak, bukankah dengan adanya AES maka interaksi pengguna jalanraya dengan polis trafik akan dapat diminimakan, dengan demikian peluang untuk berlakunya rasuah dapat dikurangkan.

Sekalipun dengan adanya AES tak semestinya kesalahan rasuah membabitkan anggota trafik serta kadar kemalangan maut akan jatuh hingga angka kosong, setidak-tidaknya satu yang pasti ia dapat mengurangkannya. 

Betul tak?



1 comment:

  1. kita dah muak dengan cerita rasuah,pemimpin politik terutamanya sering menyerang musuh politiknya dengan isu rasuah.dimalaysia seolah-olah hanya penerima rasuah saja yg melakukan kesalahan besar,sedangkan pemberinya tidak melakukan kesalahan.walhal pemberi dan penerima sama-sama melakukan jenayah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??