Wednesday 19 December 2012

MELAYU YANG DAYUS !!!



Kegagalan pemimpin Melayu dalam DAP memperolehi sebarang tempat dalam pemilihan anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) semasa Kongress Kebangsaan DAP ke-16 tempohari menyerlahkan lagi betapa sikap perkauman masih menebal dikalangan ahli parti itu.

Pusinglah ikut mana pun, sudah terpampang depan mata rakyat, kewujudan DAP hanya untuk menjaga kepentingan orang Cina yang rasis. 

Itu hakikat yang tiada siapa mampu nafikan. 

Jelas sekali wujud perbezaan ketara dengan propaganda politik yang sering dilaungkan oleh pemimpin-pemimpin DAP yang mendakwa parti itu memperjuangkan keadilan, kesaksamaan dan berjuang untuk kepentingan semua kaum.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang ketika mengulas perkembangan tersebut pula tak semena-mena menyalahkan liputan meluas oleh media tempatan yang dituduhnya telah dengan sengaja memutar belitkan fakta untuk meniupkan sentimen perkauman.

Sebetulnya tiada pun sebarang putar belit atau pemesongan fakta. 

Media tempatan hanya melaporkan kebenaran dan Kit Siang sepatutnya sedar hakikat itu apabila melihat sendiri tiada seorang pun pemimpin Melayu yang berjaya menempatkan diri dalam CEC.

Sekalipun Kit Siang bertegas mendakwa parti yang dimonopoli keluarganya itu tetap terbuka kepada semua serta keahliannya disertai pelbagai kaum, realiti semasa menunjukkan pembuat dasar parti hanya berlegar dikalangan orang Cina sahaja.

Rasanya Kit Siang yang pernah terpalit dengan agenda perkauman semasa tragedi 13 Mei 1969 itu belum lagi rabun atau buta kayu untuk melihat semula senarai nama pemenang untuk jawatan CEC hampir kesemuanya terdiri daripada nama-nama Cina kecuali dua tiga nama adalah India dan Sikh.

Nama Melayu ??? 

Satu haram pun tiada. 

Ini menunjukkan sememangnya benar kedudukan orang Melayu dalam DAP hanya sekadar layak untuk dibalacikan sahaja. 

Itu sahaja, tak lebih dan tak kurang.

Bagi DAP, orang Melayu tiada kelayakan untuk dipilih sebagai pemimpin parti dan imej kepelbagaian kaum parti itu yang cuba ditonjolkan selama ini hanyalah hipokrasi politik sekadar untuk mengumpan undi orang Melayu sahaja.

Benarlah bagai dikata oleh bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Aziz, konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP kononnya mengutamakan keadilan dan sama rata hanyalah retorik sahaja, sekadar cakap-cakap kosong untuk menyedapkan halwa telinga sahaja.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??