Wednesday 7 November 2012

SENTUH SENSITIVITI - LEBAI KERA PASpispus BAKAL DIPENJARA ?!!



Mereka yang mengeluarkan kenyataan menyentuh sensitiviti masyarakat termasuk yang mengelirukan sehingga membawa perpecahan dan sebagainya boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, Seksyen 298A Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman penjara dari dua hingga lima tahun jika mereka disabitkan kesalahan.

"Selain itu peruntukan itu turut merangkumi kesalahan memudaratkan atau cuba memudaratkan keadaan harmoni dan bersatu atau alasan-alasan keagamaan di antara orang-orang atau kumpulan orang yang menganuti agama yang sama atau berlainan,” katanya hari ini.

Beliau menjawab soalan Amran Ab Ghani (PKR-Tanah Merah) mengenai langkah yang diambil kerajaan dalam pengeluaran fatwa oleh individu tidak diiktiraf, pada persidangan Dewan Rakyat di sini.

Mashitah berkata, seseorang individu tidak boleh menyalah guna kebebasan bersuara untuk mengeluarkan kenyataan yang menyentuh sensiviti masyarakat terutama berkaitan agama sehingga menjejaskan ketenteraman awam. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??