Friday 22 March 2013

FOTO: KAUM CINA BANGUN BERAMAI-RAMAI MEMBERONTAK TENTANG DAP KOMUNIS !!!


Foto ehsan ini dari Sin Chew Daily yang dikirimkan sahabat aku dari Pulau Pinang yang berbangsa Cina.

Bila aku kata kaum Cina tolak DAP, ada bangsat yang kata aku buat lawak.


Nah... tengok ini bukti kaum Cina tolak DAP.. lebih spesifik, mereka menolak "Tokong" @ "Joseph" Lim Guan Eng.

Cer buka mata besar-besar dan baca sepanduk tu.

Kejadian ni dirakamkan di Pulau Pinang.

Baru-baru ni, aku berpeluang secara tidak sengaja duduk dengan beberapa peniaga Cina.

Aku pun mulalah memancing sembang.

Aku tanya diorang, nanti PRU siapa patut undi ye.

Korang nak tahu apa diorang jawab ???

Selamba dan beralas sahaja diorang jawab; 

"Aiyaa... banyak sensitif la you soal. Kami tak kisah siapa calon. Yang penting kami mahu aman. Tak mahu gaduh-gaduh. Itu demonstrasi semua bagi masalah. Meniaga pun susah itu macam. Kami undi yang jamin kami selamat. Kami undi yang jamin tak kacau kami mau cari makan. Itu saja. Sekarang sudah banyak senang. Anak-anak mau pergi sekolah pun senang. Kerja pun senang mau dapat. Nak berniaga pun senang. Tapi niaga jangan haram-haram jual orang la."

Tergelak aku dengar jawapan uncle tu.

Seorang lagi jawab lepas tu;

"Kalau mau undi jangan undi yang mulut manis. Itu manis tapi racun saja. Kita undi yang mau buat kerja bukan cakap saja. Kerajaan sekarang sudah banyak tolong semua orang. Melayu dia tolong, Cina dia tolong, India pun dia tolong. Kita tak ada perang-perang macam negara luar, tak ada yang mati tak ada makan, banyak orang mati sebab banyak makan. Sini pendatang haram pun boleh hidup senang ma."

Aku ni duduk dalam kawasan penempatan Cina, jadi aku tahu macam mana pemikiran mereka ni, terutama yang berniaga.

Diorang ni bukan jenis yang sibuk-sibuk nak berpolitik.

Matlamat mereka ni cuma nak berniaga dan mengembangkan perniagaan, so, mereka akan menyokong dasar kerajaan yang boleh membantu mereka mencapai matlamat mereka.

Mereka pun ada mata untuk lihat apa yang pembangkang buat dan tak mampu buat.

Maklumlah, aku ni duduk negeri pembangkang dan tinggal di kawasan kejiranan majoriti penduduk kaum Cina.


2 comments:

  1. penang untuk orang penang la. Orang luar tak paham kehendak kami. CM juga mesti org penang sejati dan bukannya boneka mana2 pihak.

    ReplyDelete
  2. ARE YOU WANT ANWAR???
    GO TO HELLL....!!!!!!!!!!!!!!!
    ANWAR CAN GO TO HELL....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??