Friday 24 August 2012

VIDEO - WARGANEGARA CHINA SIBUK NAK BERBAHASA MALAYSIA TAPI ULTRA-KIASU CINA DAP TAK TAHU BERBAHASA MALAYSIA !!! MALU LA WOI !!!


Ini satu bukti bahawa bahasa ibunda Melayu kini meniti ke internasional.

Awek cun ni adalah warganegara China dan nama pun China dah tentu keturunan Cina sebab diorang tak ada bangsa India dan Melayu.

Lainlah Malaysia ni, terlampau murah hati bagi kerakyatan kepada bangsa warganegara asing menjadi warganegara.

Fasa pertama adalah masa nak Merdeka dulu, lepas tu PAP pula seludup warganegara China secara haram melalui Singapore.

Kalau nak ikutkan sekarang pun ada juga yang masuk lagi dan kerja diorang kat sini pun exclusive jadi GRO dan pelacur.

Pelacur atasan pula dan dilanggan oleh ehem.. ehem.. paham-paham sendiri dah la ye.

Aku bukan nak kongsi video sex ketua pembangkang dengan China Doll tapi video ni jauh lebih baik dan bermoral la juga dari video "tutttt".

Melalui lagu, Bahasa Malaysia diexplore dan dimartabatkan oleh negara-negara lain antara contohnya China.

Macam video dibawah ni, terdapat pertandingan mencungkil bakat di China dan awek cun ni telah menyanyikan lagu dwi bahasa (English dan Bahasa Malaysia) nyanyian Zee Avi yang bertajuk Kantoi.

Sememangnya pronounciationnya tidak berapa tepat tetapi awek cun ni dah cuba yang terbaik malah rasanya lebih baik dari Ultra-Kiasu DAPigs.

Tidak seperti Ultra-Kiasu DAPigs ni sebab ada yang  sepatah haram Bahasa Malaysia pun tak faham dan tak tahu nak menuturkan.

Elok la jenis bangsat macam ni balik je negara asal masing-masing !!!

Menyusahkan komuniti jer.

Bayangkan macam mana kita warganegara Malaysia ni nak berurusan dengan bangsat yang tak reti Bahasa Malaysia ni.

Macam pertuturan antara ayam dengan itik la jawabnya.

Yang paling sadisnya bangsat ni, dah dekat nak mampos pun, tapi sepatah haram Bahasa Malaysia pun tak faham sedangkan dari sebelum Merdeka tinggal di Tanah Melayu.



Aku ada dengar dari seorang sahabat aku yang pernah berada di negara China untuk beberapa tahun, bahawa ada sesetengah Universiti dan pusat pengajian di China ada menawarkan kursus Bahasa Malaysia.

Bagus mereka ni sebab nak juga belajar bahasa dari negara lain tidak macam Ultra-Kiasu di Malaysia ni yang tidak pernah nak berusaha untuk belajar apatah lagi bercampur dalam komuniti masyarakat majmuk Malaysia ni.

Apa pun, perlu diingatkan bahawa bukan semua kaum Cina di Malaysia ni yang Ultra-Kiasu, cuma yang dalam DAPigs jer !!!

Aku dulu belajar di sekolah aliran English yang boleh dikategorikan sebagai sekolah Elit di tempat aku dan ramai anak-anak Cina juga dihantar ke sekolah tersebut.

Malah, kawan baik aku pun rata-ratanya berbangsa Cina sebab kelas aku paling ramai bangsa Cina.

Kebanyakan mereka boleh bertutur bahasa Cina (Kantonis) tetapi tak boleh membaca dan menulis dalam bahasa Cina.

Sebab tu kami (aku dan rakan Cina aku) ikuti kelas Bahasa Mandarin di sekolah aku tu.

Malangnya, aku lebih fasih berbahasa Kantonis dari Mandarin sebab terikut kawan-kawan aku. Hahaha...

So, rasanya tak ada masalah pun kalau semua Sekolah Jenis Kebangsaan ni dibubar dan ditutup !!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??