Tuesday 15 January 2013

WARTAWAN MALAYSIAKINI DIPECAT KERANA TAK MAHU LAYAN NAFSU NUAR ?!!

Foto : Anjing Malaysiakini yang pernah dihalau keluar ketika Konvensyen Media Sosial 1Malaysia Peringkat Wilayah Persekutuan kerana  memutarbelit ucapan Ketua Pengarang Utusan. Foto diatas ini dirakam ketika anjing ini menyelinap masuk kedalam PWTC ketika Perhimpunan Agung UMNO 2012 yang lalu untuk mencari bahan fitnah. Tengok je la kurang ajarnya anjing ni meletakkan kasut diatas tikar tempat duduk. Dasar anijing !

Portal pro pembangkang, Malaysiakini yang terkenal mendabik dada kononnya telus, bebas dan tidak terikat dengan mana-mana pihak berkepentingan politik patutnya malu apabila menyiarkan foto Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR #KL112) yang mengelirukan pembacanya.

Malaysiakini dalam salah satu artikel Bahasa Melayu dan Inggeris telah menyertakan beberapa keping foto dalam usahanya untuk menyokong dakwaan wujudnya kehadiran 100,000 orang penyokong PR dalam himpunan yang diadakan di Stadium Merdeka pada Sabtu lepas.

Sedangkan umum maklum kapasiti Stadium Merdeka hanya berupaya menampung kapasiti 30,000 tempat duduk dan ruangan untuk berdiri (22,000 tempat duduk + 7,000 ruang berdiri), manakala ruangan padang bola sepak serta kawasan sekelilingnya pula hanya mampu menampung lebih kurang 10,000 orang pada satu-satu masa.

Justeru itu jika ruangan dalam stadium benar-benar penuh dan padat, jumlah keseluruhan hadirin ialah 40,000 dalam stadium, yang mana sekiranya senario ini berlaku ia bermakna para pengunjung berada dalam keadaan agak rapat dan saling bersentuhan diantara satu sama lain.

Namun senario sebenar yang berlaku di stadium bersejarah pada 12 Januari 2013 itu, ruang tempat duduk masih banyak yang kosong, sementara di tepi-tepi padang bahagian kiri dan kanan jelas kelihatan lopong kosong. 

Di bahagian tengah padang pula ruangan di antara individu yang duduk mahupun yang berdiri ada jarak dan ruang kosong.

Berdasarkan senario itu, jumlah sebenar pengunjung HKR #KL112 di dalam stadium tentulah kurang dari 40,000 orang. 

Di luar stadium kawasannya tak begitu besar, tapi masih ada kira-kira 5,000 orang penyokong PR. 

Untuk mudahkan pengiraan kita anggap saja jumlah 40,000 ada di dalam stadium dicampur dengan baki sekitar 5,000 orang diluar stadium maka jumlah keseluruhannya 45,000 orang. 

Itu angka yang hampir tepat bersandarkan luas kawasan dalam dan luar stadium.

Bagaimanapun berdasarkan gambar yang disiarkan oleh Malaysiakini jelas berbeza dengan suasana sebenar. 

Foto yang disiarkan cuba memperlihatkan keadaan serba padat tanpa sebarang ruang kosong.

Ia boleh dilakukan melalui dua cara, sama ada menggunakan teknik superimposed ataupun dengan memanfaatkan teknik fotografi dari sudut tertentu bagi menutup ruangan kosong.

Mana-mana cara di atas yang digunakan, ia tetap tidak boleh menutup realiti bahawa angka 100,000 adalah melampaui kemampuan kapasiti dalam stadium dan luas kawasan di luar Stadium Merdeka.

Kita faham Malaysiakini yang sahamnya turut dimiliki oleh beberapa orang pemimpin PR terdesak untuk mempotretkan 'kejayaan' HKR #KL112, namun menyembunyikan kebenaran dengan teknik fotografi mahupun superimposed bukannya satu etika yang baik untuk satu portal yang mendakwa dirinya telus dan bebas.

Lagipun cubaan Malaysiakini yang berterusan mahu memaksa pembacanya percaya wujudnya kehadiran 100,000 orang di sebuah stadium yang kecil dan kawasan diluarnya yang tidak berapa luas itu, semakin membunuh sedikit demi sedikit reputasi portal itu.

Dulu semasa demonstrasi Bersih 3.0 April 2012 yang lalu, portal yang sama juga mendakwa demonstrasi itu dihadiri 300,000 orang peserta. 

Tiba-tiba sahaja untuk laporan HKR #KL112 ini, Malaysiakini mengisytiharkannya sebagai yang terbesar walaupun didakwa kehadiran di himpunan terbaru ini disertai 100,000 orang.

300,000 dengan 100,000 mana satu angka yang lebih besar ??? 

Nampaknya Malaysiakini pun terkeliru dengan propaganda dan dakyah sendiri, andainya Malaysiakini masih mempunyai sekelumit kredibiliti yang mahu dipertahankan, eloklah bertindak sekarang.

Jika dek kerana jurugambar punya angkara menyebabkan berita dilaporkan menjadi songsang dan mengelirukan pembaca, lebih bagus dipecat sahaja. 

Tapi sekiranya kaedah pemberitaan songsang dan fakta bercelaru sudah sebati sebagai amalan Malaysiakini, baik teruskan sahaja perbesarkan angka 100,000 itu.


4 comments:

  1. kalau 40k, kenapa sibuk sangat.
    bodoh. mampus tak mau. susahkan mak bapak. math pun kantoi. bodoh dulu kini dan selamanya bodoh

    ReplyDelete
  2. Tahniah....11 tahniah...11 ANDA SEDANG MEENGUMPUL SAHAM NERAKA JAHANAM YANG AMAT BANYAK...! SAMA ADA ANDA MUSLIM ATAU TIDAK ANDA PASTI 'SEJAHTERA' DI SANA...TAHNIAH...TAHNIAH!!

    ReplyDelete
  3. Woops...ucapan tahniah saya khusus untuk empunya Blog....not for d commenter pleeeaaase....

    ReplyDelete
  4. Wahai Anonymous br2...sabar-sabar banyak-banyak...percayalah setiap perbuatan kita ada balasannya....perbuatan baik balasan baik...perbuatan jahat pasti ada balasan jahat...Dia Maha Melihat...Dia Maha Membalas...cuma in most cases kita tak tahu n tak sedar balasanNya itu atas perbuatan apa n yg mana....namun balasanNya tetap ada...apatah lagi yg difitnahi...dan yg dizalimi...serta keluarga n saudara mara yg berasa marah mungkin mendoakan Laknatullah kepada yg berbuat jahat...phew...doa orang yang dizalimi insyaAllah dimakbulNya....pahtu bukan sorang tu...ramai..anak beranak saudara mara yg terpalit terbabit...suma berdoa tuuu...phewww....!!! Manusia yg ada Ittakullah dlm jiwa pasti gerun...tp yg sudah lama buat jahat...hati dah gelap...tak gerun punyer...gerun ke tak...BalasanNya pasti ada...pasti mendatang...Tunggu ajelah...!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??