Friday, 20 April 2012

PERGH !!! PAKATAN KATA NAK BAGI PENDIDIKAN PERCUMA TAPI BUDAK UNISEL KENA KEJAR CETI SURUH LANGSAI YURAN !!!



Hapuskan PTPTN ???

Apa punya bebal la tuntutan merapu ni.

Yang cukup kesian tu, budak-budak yang akalnya sejengkal diperbodohkan oleh pihak-pihak berkepentingan politik dan juga tak kurang pihak yang cuba menyebarkan ajaran Syiah kepada Umat Islam di Malaysia.

Realitinya, mereka ni semua puak bangang !

Kenapa tidak sahaja ditubuhkan Suruhanjaya Di-Raja untuk menyiasat penyelewengan penggunaan duit PTPTN oleh student-student terbabit ? Apa kata, mulakan dengan 300 orang pelajar yang berdemo ni.

Macam yang semua tahu, budak-budak ni sebelum masuk pusat pengajian masing-masing dah dapat duit pinjaman PTPTN ini.

Maka, ada la yang beli motorsikal, kereta, handphone canggih, galaxy tab, i-pad, malah berbini dan berlaki pun pakai duit PTPTN. Ini baru lah dinamakan penyelewengan !

Tak nak disiasat ke ?? Tubuh lah Suruhanjaya Diraja kalau berani !!!

Pendidikan percuma ?? Itu semua retorik !!!

Apa yang aku nampak, semua ni hanyalah kerana Pakatan rasa tercabar bila didalam Bajet 2012 PM umumkan bermacam-macam benifit kepada pelajar dari Sekolah Rendah, Menengah dan juga Institusi Pengajian Tinggi !

Oleh kerana rasa tercabar kerana mereka tidak mampu memberikan semua itu kepada rakyat di negeri yang mereka kuasai, maka bermulalah idea bodoh lagi spontan !

Kenapa PASTI tidak diberikan pendidikan percuma seperti yang pakatan war-warkan ?? Ini bukti penindasan Pakatan kepada kanak-kanak PASTI 4, 5 dan 6 tahun;



Ini baru tadika pun dah beratus-ratus. Ini ke pendidikan percuma yang pakatan dok hingaq siang dan malam ???

Petang tadi aku diemail oleh pelajar UNISEL yang mengatakan demo bantah PTPTN ni satu retorika politik semata-mata !

Pelajar-pelajar UNISEL awal-awal tahun lagi dah dapat notis untuk bayar yuran. Dikejar macam ceti haram kejar pemiutang untuk selesaikan yuran. Kenapa tidak dimansuhkan ???

Ini notis yang aku terima dari pemberi maklumat;



Ada 2 memo, 1 awal tahun dan 1 hujung tahun 2011. Kepada senior dan foundation student.

Apa kata mansuhkan yuran-yuran ni semua, barulah kena dengan prinsip negara berkebajikan. Jangan setakat jadi anjing menyalak tapi ape pun tak bleh. Itu bukan lagi berkebajikan tapi berkebajingan !

Yang budak-budak beruksiswa tu pun 1. Aku pun tak faham apsal belajar tinggi-tinggi tapi otak benak sangat tak boleh nak fikirkan dan bezakan realiti dan angan-angan !!!!

Kepada mak ayah, janganlah anak korang jadi macam Azmin Ali, anak yang derhaka kepada ibu. Didiklah anak sebaiknya supaya tidak rosak.

Apa yang pasti, Pakatan sedang merevolusikan anak-anak korang menjadi anak derhaka dan aku tak akan heran kalau 1 hari nanti mereka sanggup buang mak ayah demi nak menolak bebanan.

Percayalah, spesis macam ni akan sanggup membuang orang tua bila mereka berjaya. Tapi, aku yakin kalau macam ni mereka tak akan berjaya. Siapa nak ambil diorang ni bekerja ???

Bukalah mata wahai rakyat, Anwar tiada hajat untuk mansuhkan PTPTN. Idea itu hanyalah idea spontan kerana tekanan jiwanya bila melihat betapa ibu bapa menghargai bajet 2012 yang dibentang Perdana Menteri yang banyak membantu anak-anak untuk belajar.

Hukum dalam Islam, bila berhutang WAJIB untuk mebayar. Ianya bukan HARUS atau HARAM !

Generasi akan datang pun perlukan PTPTN ni. Kalau yang tak perlukan PTPTN ni, silalah pulangkan semula dan dari awal jangan apply langsung !!!

Sejak zaman Rasulullah s.a.w. amalan berhutang sudah berlaku seperti kisah baginda berhutang seekor unta. Baginda membayar hutang untanya dengan unta lebih besar dan lebih baik.

Sabda baginda bermaksud : Sebaik-baik kamu ialah orang yang melebihkan dan memperelokkan pembalasan hutangnya (menambah daripada apa yang diambil).

Rasulullah s.a.w. mengingatkan, orang berharta yang sengaja menangguhkan pembayaran hutangnya termasuk dalam kalangan orang yang zalim.

Dijelaskan dalam sebuah hadis (Hadis Hasan) bermaksud : Hutang di segi pahala, lebih 2 pahala daripada sedekah.

Diceritakan pula dalam kisah perjalanan Rasulullah s.a.w. bersama Jibril pada malam Israk Mikraj, tergantung di salah satu pintu syurga kata-kata bermaksud : Sedekah bersamaan 10 kali ganda, hutang bersamaan 18 kali ganda.

Baginda bertanya kepada Jibril : Mengapa demikian? Jawab Jibril : Sedekah diberikan kepada seseorang, semua atau sebahagian. Sementara hutang, orang tidak akan berhutang kecuali terdesak.

Rasulullah s.a.w. mengingatkan orang berhutang bahawa dia terus terikat dengan pembayaran balik segala hutangnya.

Dia mesti menjelaskan hutang ketika hidup kerana apabila orang yang berhutang meninggal dunia, rohnya akan tergantung di antara langit dan bumi sehingga dijelaskan hutang itu.

Jadi, sebagai umat Islam... Fikir-fikirkan dan renung-renungkan...

Jika Pakatan sendiri tidak mampu memberikan pendidikan percuma di negeri jajahan mereka... ADIL kah anak-anak korang diheret ke jalanan menjadi sampah masyarakat ???

Tepuk sejadah dan tanya iman...

Sumber : KGC




2 comments:

  1. anda boleh sila pertukaran pautan, sila? Saya akan melakukan perkara yang sama,
    laman saya http://alisharesidence.blogspot.com/
    berharap anda jangan keberatan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??