Saturday 25 February 2012

ROUTE PERJALANAN KAPAL MENUNJUKKAN KEBODOHAN PUAK JINGGAY 13 !!!


Bermulanya sketsa ini,

I support all efforts to protect the security of the state of israel ...

Anwar memulakan segala langkah kemudiannya baru nak tersentap kerana salah langkah. Akhirnya JinggaY 13 terpaksa jilat balik najis Anwar dengan sebuah rekayasa mitos "Kapal dagang Israel di Malaysia" untuk divert isu sokongan PENUH Anwar terhadap keselamatan Israel.

Kecoh cerita Kapal Israel berlabuh di Malaysia. Dari gaya penceritaan kisah dongeng ini, JiggaY 13 seolah-olah rakyat Malaysia ni semua bodoh-bodoh.



Kapal Liberia dikatanya kapal Israel. Tak ke TONGONG namanya tu. Puak-puak JinggaY 13 ni sememangnya dasar bahlol.

Sebaiknya mereka ni belajar mengenali kapal. Nampak sangat kebebalan mereka bila mereka ni tak buat homework tetapi dok kalut buat fitnah !

Kepada puak-puak JinggaY 13, aku nak cadangkan korang ni lebih baik bukak website dan google dulu maklumat. Zaman sekarang maklumat semua hujung jari je. Rakyat Malaysia bukannya bodoh macam korang. Ini 1 website yang aku nak cadangkan untuk korang bukak dan layari. Tambah sikit ilmu perkapalan korang tu. (KLIK SINI)

Selain itu, puak-puak JinggaY 13 ni kena belajar Geografi juga. Maklum la, dimana letaknya Monrovia pun tak tahu. Ada ke bebal sangat kata Monrovia ni kat Israel. (KLIK SINI) Yang nyata, kumpulan haiwan JinggaY 13 ni layak dapat anugerah Joker Of The Year. Buat lawak tak sudah !

Walau macam mana pun, puak-puak ni jenis bebal. Tak tahulah kalau diorang tu reti ke tak nak cari maklumat. Apa pun, aku nak kongsi 1 lagi fakta yang puak-puak JinggaY 13 ni tak tahu kerana kebebalan mereka ni di tahap melampau maksimum.



Image di atas ini menunjukkan satu trip pusingan mengikut Laluan Dagangan Asia (Asia Trade Lane) yang mana ia bermula dari Port Rotterdam dan berakhir di Port Yokohama.

Kapal besar lebih 4000 TEU akan mampu buat pusingan penuh (full trip) tanpa henti, manakala kapal kecil pula akan buat half trip sahaja bergantung kepada order.

Daripada gambar ini, jelas menunjukkan bahawa semua kapal-kapal didunia yang berlabuh di Port Klang akan berlabuh di Port Israel samada Ashdod atau Haifa kalau mereka melalui Suez dari atau untuk ke Eropah. Selalunya dengan tujuan untuk mengisi minyak.

So, kalau Malaysia mahu menghalang kapal dagang diatas sebab kapal berkenaan ada saham Yahudi atau kapal berkenaan telah atau akan berhenti di Haifa, Israel, adalah lebih baik Malaysia tutup je Pelabuhan Klang tu.

Kenapa aku suruh tutup Pelabuhan Klang ???

Pertama, majoriti kapal dagang dalam dunia ni ada saham dengan Yahudi. Facebook pun ada saham Yahudi dan Israel, inikan pula kapal dagang !

Kedua, Pelabuhan di Israel sudah menjadi sebahagian perhentian utama dalam Laluan Dagangan Asia (Asia Trade Lane). Oleh itu, pasti semua kapal dagang antarabangsa telah dan akan berhenti di Port Israel.

Ada 1 contoh mudah yang aku nak bagi. Kalau Malaysia beli barang secara pukal dari Eropah, kapal yang ditugaskan untuk hantar barang kita tu akan berhenti di Haifa atau Ashdod (Israel) iaitu sebahagian pelabuhan hentian kapal tersebut samada untuk bunkering atau turunkan barangan Eropah kepada Israel.

Kena ingat, kapal-kapal ni takkan bawa barang Malaysia sahaja, barang negara lain terutama Israel pun mereka bawa. Kalau 1 trip perjalanan hanya membawa barang Malaysia sahaja, maka tak balik modal lah owner kapal. Ada ke syarikat perkapalan yang sebodoh itu ???

Image ini untuk tunjukkan bahawa Pelabuhan Israel adalah bahagian penting dalam laluan dagangan Asia di Suez. Jika kapal-kapal dagang dari Port Klang berhenti di Israel, tidak semestinya Malaysia berdagang dengan Israel.

Business logistik kapal ni sama lah juga macam business prebet sapu. Yang berbeza cuma margin dan pulangan sahaja.

Realitinya, Malaysia tidak akan menjual barangan kepada Israel.

Kenapa begitu ???

Sebab agak leceh dan menyusahkan bagi Malaysia untuk berniaga dengan negara yang tiada hubungan diplomatik dengan negara kita.

Bank Negara sendiri punya protokol dan syarat-syarat yang terlalu ketat. Akan berlaku masalah pembayaran jika Malaysia berdagang dengan Israel.

Payment memang lambat masuk kalau wang luar tu lain macam sikit seperti negara yang tiada hubungan diplomatik seperti Israel.

Kalau tak percaya, tanyalah Anwar Ibrahim ! Pasti Anwar tahu, dia kan pernah jadi Menteri Kewangan, malah sekarang ni Punaisihat Ekonomi Selangor Sehinggit !

So, kalau Israel nak barangan Malaysia, mereka akan beli dari Singapora atau Eropah atau Arab (middleman/broker) je.

Orang Singapore atau Eropah atau Arab yang akan beli dari kita. Mahu tak mahu, Israel terpaksa guna orang tengah juga.

Senang cerita dan tak pening kepala. Payment pun dapat cepat.

1 lagi fakta yang aku nak kongsi ngan korang semua. Macam aku bagitahu tadi, hampir semua kapal dalam dunia ni ada saham dengan Yahudi/Israel.

Jika pun kapal-kapal berkenaan ada saham dengan Israel, itu tidak membuktikan dan menunjukkan barang dagangan yang dibawa kapal berkenaan adalah barang dagangan dari Israel !

Facebook yang terang-terang tanpa berselindung ada saham Israel ni pun ramai juga aku tengok lebai kera PASpispus guna ! Apa cer ???

Sumber : KGC



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??