Saturday 24 December 2011

PANAS !!! BILA SI NURUL IZZAH BANGANG CUBA MENGHALALKAN ZINA DAN LIWAT PAPA HEBAT !!!


Payah kalau yang bangang cuba berlagak ala-ala Ustazah. Penjelasan Ustaz Kazim sangat padat dan mantap. Jelas !


Diatas ni karikatur dari Utusan. Sangat kontroversi masa tu.


I4TT akan kongsikan petikan dari MyMassa, kupasan tentang apa yang dinyatakan oleh Ustaz Kazim berkaitan video diatas yang dirakam pada 6 Jun 2011.


1. Apakah takrifan zina?

Jawapan : Zina boleh ditakrifkan dengan sesuatu perbuatan memasukkan kemaluan ke dalam faraj sama ada yang terbelah atau pun yang berlubang. Faraj yang terbelah bermaksud zina dan kejadian rogol terhadap wanita manakala faraj yang berlubang bermaksud liwat. Zina boleh berlaku dalam banyak keadaan sama ada lelaki dan perempuan, lelaki dengan lelaki, perempuan dengan perempuan dan boleh berlaku antara manusia dengan binatang.


2. Adakah Islam membezakan antara kes rogol dan zina? Apakah hukuman yang dijatuhkan ke atas seseorang yang telah disabitkan jenayah tersebut?

Jawapan : Jenayah rogol dan juga lelaki meliwat isteri termasuk juga dalam kategori zina. Seseorang yang telah disabitkan melakukan zina, ke atasnya boleh dijatuhkan hukuman sama ada Hukuman Hudud atau Takzir.


3. Apakah kaedah yang digunapakai oleh Islam bagi mensabitkan jenayah zina dan adakah setiap kes memerlukan kepada empat orang saksi?

Jawapan : Dalam Perundangan Islam, terdapat tiga kaedah untuk mensabitkan seseorang itu melakukan jenayah zina iaitu:

Kaedah Pertama: 
Ikrar atau Pengakuan. Seseorang yang telah melakukan pengakuan bahawa telah berzina maka hukuman ke atasnya ialah Hukum Hudud. Ulama berbeza pandangan dalam pemasalahan bilangan pengakuan yang perlu dilakukan oleh penzina sama ada memadai dengan sekali atau memerlukan kepada empat kali pengakuan.

Kaedah Kedua: 
Penyaksian oleh empat orang saksi yang adil, tidak fasiq dan melihat kejadian zina berlaku betul-betul dihadapannya. Sekiranya perkara ini berlaku maka hukuman ke atas tertuduh ialah Hukum Hudud.

Kaedah Ketiga: 
Qarinah. Ia bermaksud pembuktian terhadap perlakuan zina selain daripada kaedah pengakuan dan empat orang saksi. Hukuman yang dijatuhkan ke atas orang yang disabitkan zina melalui kaedah qarinah ialah Takzir bukan Hudud. Dalam Mazhab Maliki kaedah menggunakan qarinah digunapakai dalam pensabitan kes zina manakala Mazhab Hanafi, Syafie dan Hambali qarinah boleh digunakan tetapi hendaklah disiasat secara menyeluruh.


4. Apakah contoh-contoh kes yang boleh digunapakai dalam pensabitan kes zina dengan menggunakan kaedah ‘qarinah’ dan sejauh manakah kaedah ‘qarinah’ ini perlu?

Jawapan : Contoh qarinah dalam kes zina yang digunapakai dalam perundangan Islam ialah umpama perempuan yang mengandung tanpa suami dan rakaman video. Hasil ujian DNA seperti air mani, bulu, air liur, darah, dan sebagainya juga dikategorikan sebagai qarinah untuk pensabitan hukum dalam kes zina.

Seandainya qarinah tidak boleh digunapakai dalam pembuktian ia akan menampakkan kelemahan dan kecacatan serta ketidakadilan dalam sistem perundangan Islam. Persoalan akan ditimbulkan sekiranya berlaku dalam kes rogol yang tidak mempunyai empat saksi. Dalam kes rogol umpamanya qarinah seperti DNA diperlukan sebagai pembuktian. Sekiranya qarinah tidak digunakan ia akan menzalimi mangsa rogol tersebut.


Psssttt... Nurul Izzah, kalau yang HARAM tetap HARAM.. tak de pemudahcara untuk mengHALALkan yang HARAM... belajar lagi... 




1 comment:

  1. izzah ni nak tunjuk teror. rasa dia la yg hebat ilmu agamanya. bila papa jahat dia buat semua tak benda dan cara tak boleh diguna pakai. apa barang izzah. belajar sampai habis baru cakap

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??