Friday 23 December 2011

TERKINI !!! ANAK ISTIMEWA TEMPA KEJAYAAN DALAM PMR !!!

Tanpa tangan tapi raih 9A


PENDANG: “Saya tidak berasa sebarang kekurangan pada diri dan saya tahu saya boleh berjaya,” kata Muhammad Hadi Darus, 15, pelajar orang kelainan upaya (OKU) yang memperoleh keputusan cemerlang 9A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan semalam, walaupun dilahirkan tanpa kedua-dua tangan selain terpaksa menulis dengan kaki.

Muhammad Hadi, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Tiang, di sini, memperoleh A dalam sembilan mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sejarah, Geografi, Sains, Kemahiran Hidup, Pendidikan Islam dan Bahasa Arab sekali gus menjadikannya antara pelajar terbaik di sekolah berkenaan dan Kedah.

Selain tidak memiliki tangan, Muhammad Hadi juga tidak boleh berjalan dan hanya bergerak menggunakan kerusi roda sepanjang masa. Pelajar istimewa dari Felda Sungai Tiang, di sini, itu juga diberi ‘keistimewaan’ di sekolah berkenaan apabila menggunakan meja khas yang diubah suai selain hanya boleh memasuki kelas di tingkat paling bawah sekolah berkenaan.

Muhammad Hadi ketika ditemui, berkata dia tidak mempunyai sebarang formula dalam mengulang kaji pelajaran sebaliknya lebih gemar mengulang kaji pelajaran bersendirian pada waktu malam selain menghadiri tuisyen setiap hari di sekolahnya.

“Saya lebih selesa mengulang kaji seorang diri dan selalunya saya memperuntukkan kira-kira dua jam sehari untuk belajar. Selain itu, ibu bapa dan guru juga banyak membantu,” katanya ketika ditemui di sekolahnya di sini, semalam.

Katanya, kekurangan pada dirinya juga menjadi pendorong untuk dia mencatat kejayaan cemerlang. 

Sekali pandang, kekurangan fizikal yang dialami anak pasangan Darus Dariman, 51, dan Halimah Che Pa, 49, ini memang menyukarkannya, namun ia bukanlah penghalang buat Muhammad Hadi untuk berjaya terutama dalam mengejar cita-citanya untuk menjadi seorang pensyarah.

Sumber : MyMetro


Psssttt... Tahniah dik... berusaha bersungguh-sungguh... I4TT tabik spring kat adik...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??