Wednesday 14 March 2012

DISEBALIK SBPA !!! MENJAWAB PERSOALAN ANWAR ALJUBURI !!! - 01



PM PERJELAS PROSES RANGKA SBPA...


Datuk Seri Najib Razak menafikan dakwaan kerajaan tidak pernah memanggil CUEPACS untuk berbincang dalam merangka Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA). 


Perdana Menteri berkata, dalam proses merangka skim itu, kerajaan sudah mengadakan forum perbincangan bersama kongres berkenaan dan wakil persatuan melalui tiga Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) yang bersidang sekurang-kurangnya tiga kali setahun. 

Selain itu, katanya, mesyuarat tidak berkala lain juga diadakan antara pegawai tinggi kerajaan dengan ahli Majlis Tertinggi CUEPACS dan kerajaan turut menerima memorandum CUEPACS berhubung tuntutan tertentu, yang kesemuanya sudah dikaji dan diambil kira dalam penggubalan SBPA.

“Sepanjang 2011, 13 mesyuarat utama bersama CUEPACS diadakan merangkumi mesyuarat MBK, taklimat kepada ahli Majlis Tertinggi CUEPACS dan siri perjumpaan bersama CUEPACS yang membawa kepada termeterainya memorandum persefahaman (MoU) mengenai pelaksanaan SBPA antara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan CUEPACS yang ditandatangani pada 28 Disember lalu. 

“CUEPACS menyenaraikan tujuh perkara di bawah SBPA untuk diteliti semula oleh kerajaan iaitu pemindahan mata gaji kurang adil, kekananan tidak diberi pengiktirafan, gaji maksimum, gred yang kekal dan tiada pergerakan, kenaikan gaji tujuh hingga 13 peratus, penukaran gelaran jawatan dan jurang gaji antara kumpulan pengurusan tertinggi dan kumpulan pelaksana, " katanya. 

Beliau menjawab soalan asal Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) yang bertanya mengapa kerajaan daripada awal tidak memanggil CUEPACS untuk berbincang berhubung pelaksanaan skim SBPA dan pendirian kerajaan terhadap tuntutan CUEPACS. 

Perdana Menteri berkata, dengan pembatalan SBPA dan pengenalan semula Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik, sebahagian besar permasalahan yang dibangkitkan CUEPACS sudah dapat ditangani. 

Menjawab soalan tambahan Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang mahukan kepastian terhadap 36 golongan premier yang sebelum ini dikatakan sudah menerima gaji di bawah SBPA, Perdana Menteri berkata: “Nampaknya ahli Yang Berhormat berkenaan (Mahfuz) nak jadi juara kepada 36 orang dan kita (kerajaan) nak jadi juara kepada 1.4 juta penjawat awam”. 

Bagaimanapun, jawapan itu menimbulkan rasa tidak puas hati beberapa ahli Parlimen pembangkang termasuk Mahfuz yang mula membuat kecoh dan menuntut jawapan lanjut daripada Perdana Menteri, yang kemudian dileraikan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia. 

Sumber : Berita Harian


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??