Thursday 22 March 2012

TERCIRIT RONNIE JAWAB KES SAMPAH !!!

 

Jika sebelum ini di sini kami memberi komen mengenai pembelian “compactor” sebanyak 50 buah, Sinar Harian ini melaporkan anak syarikat kerajaan negeri, Worldwide Holdings Berhad (WHB) menanggung kos RM800,000 sebelum tapak pemindahan sisa pepejal (SATS) di Seksyen 21 mula beroperasi pada Januari 10, 2012.

Dua isu timbul dari kenyataan exco kerajaan tempatan, kajian dan penyelidekan, Ronnie Liu di sidang Dewan Undangan negeri. Pertama, jika tapak beroperasi sudah beroperasi, kenapa pula sampah di kawasan perbandaran di Petaling Jaya, Shah Alam, dan lain-lain menjadi masaalah.

Kedua, sudahlah kerajaan negeri perlu belanja 50 compactor, setiap PBT diminta membuat inisiatif tambahan, dan kini WHB perlu belanja RM800,000.

Selain kesusahan yang dihadapi oleh rakyat kerana ganguan perkhidmatan hasil dari kerajaan negeri untuk memaksa Alam Flora memberhentikan perkhidmatan secara sukarela, kerajaan negeri perlu membuat perbelanjaan tambahan untuk menyediakan perkhidmatan sisa pepejal.

Jika Alam Flora dibiarkan berkhidmat tanpa ganguan dari kerajaan negeri, tiada perlu perbelanjaan dan masaalah perkhidmatan pada rakayat.

Selain itu, apa perlu WHB yang bukan di dalam perniagaan sisa pepejal mengeluarkan belanja? Anak syarikat kerajaan negeri tidak sepatutnya dipaksa belanja untuk sesuatu diluar bidang urusan mereka. Ini adalah urusan perbelanjaan kerajaan negeri.

Dibuatnya ada pemegang saham lain dari kerajaan negeri, tentulah ini sesuatu amalan yang tidak amanah dan tidak bertanggungjawab.

Alam Flora telah melaburkan wang untuk membeli pengangkutan, membina operasi, mesin memproses dan lain-lain. Tambahan pula, operasi mereka sudah berjalan dengan lancar bertahun-tahun.

Jika tidak kerana ganguan dari kerajaan negeri menukar sempadan kawasan operasi, menangguh pembayaran, dan lain-lain tipu helah untuk menjadikan operasi mereka rugi, Alam Flora tidak akan berhenti begitu saja.

Apa disebalik perbelanjaan yang tidak perlu ini? Adakah pihak tertentu yang akan untung dan keuntungan itu dibahagi-bahagi dengan pihak tertentu?

Wallahu alam.


Sumber : sel13.com



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??