Saturday 31 March 2012

KEMANGKATAN ALMARHUM YTM DATUK SERI RAJA ASHMAN SHAH IBNI SULTAN AZLAN SHAH (28/12/1958-30/3/2012)

Agak mengejut malam semalam sekitar jam 4 pagi, I4TT mendapat perkhabaran kemangkatan Anakanda Sultan Perak, Raja Sulung Kecil, Yang Teramat Mulia Datuk Seri Raja Ashman Shah Ibni Sultan Azlan Shah yang mangkat sekitar jam 1.30 pagi (Jumaat).

Jenazah Almarhum Raja Sulung Kecil, selamat dimakamkan sekitar jam 6 petang tadi.

Innalillah wainna ilaihi rojiun... Al-Fatihah...

Salam takziah dari I4TT buat Yang Maha Mulia, Sultan Azlan Shah dan keluarga diraja. Semoga Allah merahmati Almarhum dan menempatkan baginda bersama para Solihin. Amin.. Amin.. Ya Rabbal.. Al Amin...

































Anakanda Sultan Perak, Datuk Seri Raja Ashman Shah Ibni Sultan Azlan Shah, 54, mangkat di kediamannya di Kuala Lumpur awal hari ini akibat serangan asma.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Perak, Kol Datuk Abdul Rahim Mohamad Nor ketika dihubungi Bernama berkata Raja Ashman menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Bukit Damansara pada 1.30 awal pagi tadi.

Beliau berkata jenazah Almarhum dibawa ke Masjid Ubudiah, Bukit Chandan di Kuala Kangsar, untuk disembahyangkan sebelum istiadat pemakaman berlangsung di Makam Diraja Kuala Kangsar yang terletak bersebelahan dengan masjid itu selepas selepas Asar.

Raja Ashman yang terkenal dengan sifat mesra rakyat meninggalkan isteri Datin Seri Noraini Jane Kamarul Ariffin serta seorang putera Datuk Ahmad Nazim Azlan Shah serta dua puteri Raja Eminah Alliyah dan Raja Bainunisa Safia.

Baginda merupakan anakanda ketiga Sultan Perak daripada lima adik-beradik iaitu Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah, Datuk Seri Raja Azureen, Datuk Seri Raja Eleena dan Datuk Seri Yong Sofia.

Raja Ashman dilantik menjadi Raja Kechil Sulong Perak pada 16 Mac 2010.

- BERNAMA



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??