Friday 27 January 2012

BIOMETRIK VS DAKWAT KEKAL !!! PAKATAN HARAM KECUT "EGG" !!!



Kerajaan pernah mengumumkan bakal menggunakan sistem biometrik untuk Pilihanraya akan datang. Sistem Biometrik yang akan diperkenalkan akan menggunakan ibu jari bagi identiti pengenalan diri individu yang ingin mengundi. 



Selain itu, sistem ini juga dapat mencegah berlakunya undi dua kali dan juga pengundi hantu kerana individu pada kad pengenalan itu yang terbabit sahaja yang boleh mengundi berdasarkan pada rekod ibu jari.


I4TT menyokong penggunaan sistem biometrik ini dan berharap Kerajaan dapat kaji betul-betul isu ini.



Antara kebaikan sistem biometrik ini:

- Mudah digunakan
- Murah
- Saiz yang kecil dan mudah dibawa
- Menggunakan tenaga elektrik yang rendah
- Pangkalan data besar yang sedia ada


Sekarang kita beralih kepada dakwat kekal. Dakwat kekal merupakan kaedah lama yang digunakan dalam pengundian diseluruh dunia. 



Dakwat kekal akan dicalit kepada individu yang telah mengundi bagi mengelakkan berlakunya pengundian sebanyak dua kali. Tetapi cara ini amat mudah disalahgunakan.



Sebagai contoh pada 2008 SPR telah membatalkan penggunaan dakwat kekal kerana ada individu dipercayai telah mengimport dakwat kekal tersebut melalui negara jiran dan akan digunakan untuk mencalit pengundi yang belum mengundi sekaligus akan timbul syak wasangka dan secara tidak langsung akan menafikan hak pengundi terbabit.


Kekecohan di pusat mengundi bakal berlaku. 



Bagi umat Islam pula dakwat kekal berkenaan akan kekal dijari sekurang-kurang untuk tempoh minima 72 jam. Bagaimana kita hendak sembahyang sedangkan dakwat ini masih kekal dijari untuk satu tempoh yang lama. 


Jadi dakwat kekal tidak relevan dengan kita sebagai umat islam kerana secara langsung ia akan menghalang kita dari beribadat. Dikhuatiri umat Islam yang majoriti di Malaysia tidak keluar mengundi.

Dunia makin ke hadapan dan teknologi makin canggih kenapa pembangkang masih mahu kebelakang. 



Sistem yang terbaik untuk pilihnaraya yang adil bakal digunakan untuk menentukan kerajaan. Adakah pembangkang takut dilambung gelombang biru?


Gunalah sistem biometrik jika benar-benar mahu Pilihan Raya Yang BERSIH !!! Cap jari tak boleh menipu ! Tak belajar sains ke totok Pakatan Haram Jadah ???









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??