Friday 27 January 2012

KHALID PUTAR BELIT ISU HUTANG AIR SELANGOR !!! KENA LEMPANG DENGAN PETER CHIN !!!

Hutang Air Selangor - Peter Chin Lepuk Si Gagap Jadi Bisu !

Hutang Air Selangor - Peter Chin Lepuk Si Gagap Jadi Bisu !

Aduh.. Khalid kena lepuk dengan Peter Chin ! Dari gagap terus bisu la jawabnya...

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dedahkan putar belit Khalid, Menteri Besar Selangor merangkap Exco Agama Selangor. Macam yang selalu aku katakan, siapalah Pakatan Haram Jadah ni tanpa penipuan dan putar belit !

Percubaan Khalid memperbodohkan rakyat Selangor digagalkan oleh Peter Chin. Aku yakin, rakyat Selangor hari ini bukanlah sebodoh yang disangka Khalid. Mereka lebih cerdik dari Khalid And Co. Khalid And Co je yang cerdik tahap buah pelior (bahasa Perak, pandai-pandai lah korang cari traslator).

Ikuti pendedahan BERNAMA;

Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air hari ini menafikan kenyataan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bahawa kerajaan negeri tidak menghadapi masalah pembayaran hutang air dengan kerajaan Persekutuan kerana mempunyai aset yang lebih besar dari nilai hutang.

Menterinya Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata kenyataan Abdul Khalid itu menunjukkan kerajaan negeri 'sanggup memutar belit fakta' demi mengalih perhatian rakyat daripada isu sebenar yang telah menyebabkan isu penstrukturan semula industri air di negeri tersebut tidak dapat diselesaikan. ​

"Laporan Ketua Audit Negara jelas menyatakan hutang kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan ialah RM829.86 juta tanpa menyebut mengenai nilai aset air kerajaan negeri," kata Chin dalam satu kenyataan di sini.

Rabu lepas, Abdul Khalid berkata aset air negeri itu berjumlah RM10.98 bilion, jauh melebihi angka hutang itu kepada kerajaan Persekutuan.

Justeru, Chin menyarankan agar Abdul Khalid menumpukan perhatian untuk menyelesaikan isu penstrukturan air negeri Selangor, termasuk mengambil alih syarikat-syarikat konsesi air di negeri itu seperti yang dihasratkan kerajaan negeri dengan cara rundingan biasa "willing buyer, willing seller". - BERNAMA


Ape pun, aku pelik juga si Khalid ni. Kenapa tak fikirkan tentang meningkatkan taraf pembekalan air. Yang paling aku tak boleh blah dengan kenyataan Khalid ni, orang bercakap pasal hutang dan dia sibuk canang aset.

Boleh mana-mana Exco Selangor jawab tak 1 soalan ni. Tarif air terlalu rendah. Jadinya soalan aku kepada Khalid, SIAPA YANG NAK BELI TU ?

Macam aku kata di awal tadi. Rakyat lebih bijak dari Khalid sebenarnya. Jika ada mana-mana pihak nak ambil alih Utilities Assets, bukan bergantung pada nilai Net Tangible Assets (NTA) tetapi pada nilai Net Present Value (NPV) yang mana bergantung pada jualan yakni bergantung pada tariff.

Untuk dapatkan semula Internal Rate Returns (decent IRR), bukankah harga tariff air sepatutnya paling minima adalah RM4/meter padu. Tak begitu wahai Khalid ??? Pi rujuk dekat Punaisihat Ekonomi Sehinggit korang tu.

Sekali lagi Khalid... Siapa yang nak beli aset air tu ?? Nenek kau ke ??


Sumber : KGC


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??