Friday 27 January 2012

NFC - NOH OMAR PULA TAMPIL LAGI PERJELAS UNTUK PEMAHAMAN BABI-BABI PAKATAN !!!

NFC Tidak Gagal - Noh Omar ! Bila Nak Audit Ladang Mega Babi ?

NFC Tidak Gagal - Noh Omar ! Bila Nak Audit Ladang Mega Babi ?

Aku pelik dengan puak-puak kafir harbi yang dengan sokongan lebai-lebai kera PASpispus ni bermati-matian cuba jahanamkan NFC. Ini lah bodoh yang tak boleh diajar dan cerdik yang tak boleh diikut.

NFC tidak gagal. Berulang kali Noh Omar pernah perjelaskan kepada Parlimen dan juga rakyat. Kenapa la bebal sangat otak puak-puak ni, terutama 2 ekor BABI PKR ni. Sekali lagi Noh Omar perjelaskan kepada BERNAMA.


Penjelasan Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang berhubung projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) membuktikan bahawa projek itu tidak gagal, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.
Ini kerana projek itu yang membabitkan syarikat National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) sudah mencapai sasaran Indeks Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan iaitu mengeluarkan lebih 8,000 ekor lembu dalam tempoh tiga tahun sejak 2008 dan daripada jumlah itu, 5,742 ekor telah disembelih, katanya.
"Penjelasan Ketua Audit Negara berhubung projek NFC adalah sama dengan penjelasan panjang yang saya berikan di Parlimen dahulu pada sesi penggulungan kementerian saya sebelum ini,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada para penerima yang layak di Bukit Belimbing di sini, hari ini.
Noh berkata demikian ketika mengulas penjelasan Jabatan Audit Negara (JAN) semalam bahawa Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2010 tidak ada menyebut perkataan-perkataan seperti kucar-kacir ataupun penyelewengan dalam laporan pengauditannya terhadap projek NFC di Gemas, Negeri Sembilan.
Ambrin dalam satu kenyataan berkata “perkataan-perkataan ini telah digunakan oleh pihak-pihak lain dan JAN (Jabatan Audit Negara) tidak sepatutnya dipertanggungjawabkan.” — LAGI NOH-NFC 2 KUALA SELANGOR Ambrin dalam kenyataan itu juga menyebut pada pendapat JAN, sama ada terdapat unsur-unsur penyelewengan dalam pelaksanaan projek itu terpulanglah kepada penyiasatan pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Beliau juga berkata pada perspektif audit, sememangnya terdapat beberapa kelemahan dalam pelaksanaan projek itu yang menyebabkan kerajaan menangguhkannya pada Mei 2009, iaitu sebelum pengauditan, sehingga satu kajian daya maju dan model perniagaan dijalankan.
Mengulas lanjut, Noh mengakui kelewatan berlaku pada pelaksanaan projek tersebut yang bermula ketika proses hendak membersihkan tapak seluas 5,000 hektar di Negeri Sembilan iaitu sebanyak 1,500 hektar kepada NFCorp manakala 500 hektar diberikan kepada sebuah syarikat lain dan Kerajaan Negeri Sembilan mendapat 3,000 hektar.
Beliau berkata pertikaian yang ditimbulkan oleh pembangkang bahawa kerajaan mengeluarkan pinjaman sebanyak RM250 juta kepada NFCorp sebelum perjanjian dimeterai sebenarnya jelas menunjukkan mereka keliru.
Ini kerana, katanya, terdapat dua perjanjian dimeterai antara syarikat swasta tersebut dengan kerajaan iaitu pertama pada 6 Disember 2007 dengan Kementerian Kewangan membabitkan pinjaman berkenaan.
Satu lagi perjanjian pula membabitkan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang ditandatangani pada 8 Mac 2010 iaitu ketika beliau menerajui kementerian tersebut, katanya.
"Jadi tidak mungkin perjanjian belum ditandatangani duit (pinjaman) sudah dikeluarkan, jadi pembangkang twist (putar belit) bahawa perjanjian dibuat pada 2010 sedangkan perjanjian sebelum itu tidak disebut,” katanya.
Dalam pada itu, Noh berkata sekiranya terdapat sebarang penyelewengan dalam projek berkenaan, kementerian menyerahkan kepada SPRM untuk membuat siasatan.
“Projek tersebut tidak gagal, hanya kementerian perlu menyusun semula supaya ia dapat dilaksanakan sebagaimana yang terkandung dalam perjanjian,” katanya. - BERNAMA

Betul ke ada penyelewengan ? Aku pernah terangkan sebelum ni didalam article aku bertajuk : Telenovela Episode 3 : Kenapa NFC Dikecam Dan Disabotaj Dengan Maha Hebat ??? (KLIK SINI)
12 sudut penjelasan tentang fakta penyelewengan yang cuba disorok oleh Pakatan Haram Jadah dari pengetahuan umum. Dan balik-balik puak-puak haram ni cerita kes kondo dan lembu dalam kondo.

Aku nak petik beberapa perenggan dari article sebelum ni berkaitan kondo yang diperkatakan puak-puak HARAM ni..


5 - Pelaburan syarikat
- Didalam kes NFC, semua pelaburan syarikat adalah sah, pinjaman tersebut juga sah dan tiada unsur penipuan dalam mendapatkan pinjaman, dan semua pelaburan syarikat termasuk pembelian hartanah kondo dan tanah adalah sah mengikut undang-undang SSM.
- Berkenaan dengan kondo: semasa pembelian, kondo itu berharga 10 juta sahaja, ia merupakan aset syarikat yg juga merupakan pelaburan syarikat. Ia bukan milik individu. Dan kini nilainya sudah meningkat.

10 - Kepentingan pelaburan hartanah
- Kondo itu adalah untuk kepentingan pelanggan syarikat dan mereka yang berurusan dengan syarikat, daripada syarikat menyewa untuk pelanggan mereka ataupun pihak yang berurusan dengan mereka dimana dalam hal ini kita tahu bahawa ia melibatkan pihak daripada antarabangsa.
- Ia merupakan amalan biasa syarikat korporat untuk memiliki aset seperti ini, bagi penjimatan kos hotel, dan kos penginapan untuk mereka yang berurusan dengan mereka. Aset seperti ini juga mendatangkan nilai keuntungan serta dapat menguatkan lagi nilai aset syarikat bagi syarikat tersebut untuk menjalankan projek-projek lain di masa akan datang terutamanya dengan syarikat lain yang bertaraf antarabngsa.
- Jika pembelian kondo itu tidak sah oleh syarikat dan ia satu penyelewengan, dakwalah mereka dengan undang-undang, tapi dalam hal ini, undang-undang tak boleh dakwa mereka kerana itu adalah pelaburan syarikat, dan pelaburan condo itu menguntungkan.
- Didalam sesuatu perniagaan, pelaburan adalah digalakkan dalam bentuk aset bagi persediaan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak dijangka didalam perniagaan.

Aku tak tahulah macam mana nak bagi si BEBAL puak HARAM ni untuk faham perniagaan korporat. Dah jelas kondo tu pelaburan bukannya kondo tu guna untuk keperluan peribadi pemilik atau pemegang saham NFC.

Apek-apek DAPigs pun berniaga. Korang tak nak pertikai ke kenapa rumah yang diorang duduk tu bawah nama syarikat diorang. Tak nak pertikai kereta yang mereka guna dan lenjan setiap hari tu harta syarikat.

Penggunaan harta syarikat untuk peribadi pada aku, itulah penyelewengan yang sebenar. Sebab ianya bukan pelaburan. Tak kisah la jika syarikat tu milik tok nenek diorang sekalipun. Etika perniagaan tetap dikira seleweng !

Cuba auditor yang dilantik BN pula audit Ladang BABI Mega kat Selangor tu. Ada berani tak DAPigs ?


Sumber : KGC


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??