Sunday 22 January 2012

PANAS !!! SUMBER NUKLEAR ATASI KRISIS TENAGA YANG MERUNCING !!! PUZIAH BAKAL MENORON !!!

UTM Selangkah Ke Depan Dengan Pengajian Nuklear Bagi Sessi 2012/13 ! Tangani Krisis Tenaga Negara !


Pada 17hb Januari 2012, Tenaga Nasional Bhd (TNB) mengumumkan kerugian bersih sebanyak RM224.7 juta tempoh suku pertama berakhir 30 November 2011. Kerugian itu berpunca daripada peningkatan perbelanjaan operasi syarikat dari tahun ke tahun yang berpanjangan.

Pada pandangan aku, kerajaan terpaksa menaikkan subsidi bahan api kepada TNB agar rakyat tidak dibebankan. Kalau berterusan macam ni, Kerajaan boleh muflis jika tidak kuat. Apakah terdapat kepincangan dalam pengurusan TNB ?

Kita tidak ada jalan alternatif lain melainkan kerajaan terpaksa naikkan subsidi TNB atau tarif mungkin akan dinaikkan. Ini adalah kerana bahan bakar (petrol/arang batu) adalah diimport.

Melainkan jika kita mula menggunakan pendekatan nuclear sebagai sumber tenaga tanpa dibebankan kos bahan bakar yang melambung saban tahun mengikut harga pasaran dunia.

Terbaru, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menawarkan pengajian Nuklear mulai sessi akademik 2012/2013. Ini satu usaha yang sangat baik.

 

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menawarkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Nuklear mulai September depan, bagi sesi akademik 2012/2013. Naib Canselor UTM, Profesor Datuk Dr Ir Zaini Ujang berkata, kursus itu adalah yang pertama ditawarkan di negara ini.

“Kita berharap kursus ini akan mendorong pelajar, memastikan sumber tenaga dapat dipelbagaikan, tidak bergantung pada bahan api, arang batu, minyak dan gas,” katanya selepas majlis serah tugas di Dewan Bangunan Canseleri UTM, dekat sini, semalam.

Pada majlis tersebut, Dekan Sekolah Pengajian Siswazah (SPS) Profesor Dr Rose Alinda Alias dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), bagi menggantikan Profesor Ir Dr Mohd Azraai Kassim yang kini dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan Dan Inovasi) berkuat kuasa 16 Januari lalu. - Sinar Harian


UTM Selangkah Ke Depan Dengan Pengajian Nuklear Bagi Sessi 2012/13 ! Tangani Krisis Tenaga Negara !

Aku dapat mengagak respond dari puak-puak pakatan haram jadah ni dan rasanya korang pun boleh agak. Maklum lah, otak puak-puak pakatan haram jadah ni bangang-bangang je.

" HABIS LAH MATI SEMUA RAKYAT MALAYSIA !!! "

Ada satu fakta yang aku nak share dengan korang semua, Pengerusi Suruhanjaya Tenaga, Tan Sri Dr Tajuddin Ali adalah Jurutera Nuklear pertama Malaysia. Sebagai fakta tambahan, Alhamdulillah Tan Sri Dr Tajuddin Ali masih lagi hidup dan sihat !

Sekarang ni, aku sedang membayangkan reaksi yang bakal ditunjukkan oleh puak-puak pakatan haram yang bodoh dan bebal. Maklumlah, cetek ilmu memang macam tu. Hahaha...

Antara yang dapat aku bayangkan adalah, bakal keluar kenyataan bahawa rakyat Malaysia akan mati kerana Nuklear !

Lagi fakta yang ingin aku kongsi adalah, Jepun bergantung penuh pada Nuklear bagi sumber tenaga mereka. Walaupun rupa muka bumi mereka terdedah kepada banyak risiko alam. Namun, rakyat Jepun masih hidup sampai hari ni dan tidak pula pupus malah range usia mereka lebih panjang dari rakyat Malaysia. Jangan lupa, Jepun juga turut sertai World Cup !

Makanya nanti, pasti akan ada superhero bodoh ala mak lampir atau puziah toron yang akan menaikkan demand produk cat bilamana lakonan ikan dan sayur yang dicat dengan pelbagai warna. Aku akui tahap kreativiti puak-puak pakatan haram ini tidak akan dapat dipersoalkan. Mungkin akan ada pertandingan mewarna ikan dan sayur yang akan dianjurkan puak-puak tak berilmu ini.

Bagi menangani isu kekurangan tenaga, Malaysia perlu berani menggunakan pendekatan Nuklear sebagai alternatif kepada sumber tenaga Hidro yang bergantung pada bahan bakar. Petrol dan arang batu makin melambung harganya dalam pasaran dunia. Terima kasihlah pada perusuh-perusuh negara Islam yang berjaya menaikkan harga sumber petrol dan arang batu. Puak yahudi sentiasa menanti peluang !

Allah kurniakan otak untuk lebih berdaya maju bukan untuk gunakan otak menghancurkan dan menjahanamkan ciptaan Allah. Itu namanya otak letak di kepala lutut !

Mungkin selepas ini Adam Adli BERUKSISWASEWEL akan menyerang UTM pula....


Sumber : KGC



2 comments:

  1. Teknologi nuklear adalah satu alternatif tenaga yang perlu dipelajari kerana sumber minyak negara lama-kelamaan akan habis juga.

    ReplyDelete
  2. Aku menentang tenaga nuklear di Malaysia sebabnya kalau nak tau kena belajar kat PNNL, USA.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Yang Mana Pilihan Kalbu??